החלומות והחזיונות של נועה בלאס ז"ל, מוסיקולוגית, מחנכת ומרפאה, הניבו מעיין מתגבר של יצירות מוסיקליות, שיטות לימוד, גילויים וכלים לתרגול אישי, לאיזון פנימי ולריפוי
בעשרה בדצמבר 2008 נפטרה נעה בְּלָאס, מוסיקאית, מחנכת ומרפאה. היא הותירה אחריה יצירות מוסיקליות ומורשת ענפה ועשירה בשדה החינוך, הטיפול והריפוי באמצעות מוסיקה.
בלאס היתה מוסיקולוגית שפיתחה שיטות לימוד מוסיקה לגיל הרך ולתלמידי החינוך המיוחד, אבל יותר מכל הייתה סוג של מגלת ארצות רוחניות, שהונחתה על ידי מצפן האינטואיציה שלה והידע הרב שרכשה בדיסציפלינות רוחניות שונות. כל נושא שבלאס עסקה בו הפך לסיכום של מחקר ארוך ומעמיק המבוסס על ידע מקצועי רב, גאונות מוסיקלית ואינטואיציה חזקה שכיוונה והדריכה אותה כל חייה.
אישה אנגליה על התמזה
כמו בתרבויות המשתמשות בחלום כדרך לתקשור ולהעברת ידע, כך אפשרה בלאס לחלומות ולחזיונות שלה להתוות את דרכה. "בשנת 1967", היא מספרת, "חלמתי חלום שהשפיע על כל חיי האישיים והמקצועיים. הייתי בת 30, נשואה ואם לשני ילדים, מורה לפסנתר במקצועי. את החלום חלמתי חודשיים אחרי לידתו של בני, אורי.
"בחלומי אני אישה אנגליה מבוגרת הגרה בלונדון, לא רחוק מהתמזה. קופסא גדולה נוחתת בחדרי. הקופסא נפתחת, וממנה יוצא אדם כבן 40. הוא מציג את עצמו כנשמה שמצאה את הדרך לצאת מהצורות הגיאומטריות ולהיכנס אליהן שוב..."
"התעוררתי בחמש בבוקר בהרגשה שדבר נפל בחיי. היתה לי הרגשה שאני הולכת להקיא. עד מהרה התברר לי שמילים נדחפות בכוח לצאת מגרוני. התחלתי לכתוב כתיבה אינטואיטיבית. התהליך נמשך 14 שבועות. סיפרתי על התהליך לכמה חברות ואחת מהן הפנתה אותי לטיפול אצל ד"ר דן דה מדינא בתל השומר. הוא עסק בחקר הזיכרון. הוא שמע על החלום והסיפור והציע לי לברר בהיפנוזה דברים על החלום. לאחר שחיפש הקשר פסיכולוגי אמר לבסוף שיש לי יכולת יצירתית שבאה כך לידי ביטוי, ובזה הסתיים הטיפול".
סוף הטיפול היה גם תחילת דרכה הרוחנית של בלאס. החזיונות והחלומות לא נעלמו מחייה והכתיבה האינטואיטיבית התגברה. במקביל, היא החלה ללמוד בכוחות עצמה ואספה ידע רב מהפילוסופיה הטיבטית, ההודית, הפסיכולוגיה המערבית, היהדות והקבלה. הכתיבה האינטואיטיבית, החזיונות והחלומות, בשילוב עם הידע שצברה, הניבו מעיין מתגבר של גילויים וכלים לתרגול אישי, לאיזון פנימי ולריפוי צלקות ופצעים נפשיים עמוקים.
הנחת היסוד שלה היתה דומה מאוד להנחות היסוד העמוקות של הדתות הגדולות: כאשר האדם מגיע לאיזון פנימי בכל רובדי חייו - הוא מצליח לממש את הפוטנציאל האישי שלו במלואו, חייו מאושרים ויצירתיים וההשפעה על הסביבה שלו היא חיובית.
מוסיקה מדיטטיבית
כמלחינה כתבה בלאס יצירות מוסיקליות שונות, ואף ביצעה חלק מהן בקונצרטים בארץ ובחו"ל ובהקלטות אולפן. למוסיקה שלה אפשר להאזין כיצירות מוסיקליות לכל דבר, אך להרבה מהן ניתן להאזין כאמצעי לריכוז מדיטטיבי. למוסיקה יש תפקיד מרכזי בשיטות החינוך ובתרגילי היוגה והמדיטציה שהיא פיתחה, וחלק מההקלטות מלוות גם את הספרים שכתבה.
בלאס כתבה יצירות לכלי הקשה, כמו גונגים, פעמונים, קערות טיבטיות וויבראפון וכן יצירות לכלי מיתר, לפסנתר ויצירות להרכבים קאמריים. מה שמייחד את היצירות לגונגים ולכלי הקשה אחרים הוא הקשר בין הצליל המוגדר והצליל הבלתי מוגדר. הצליל של הגונג אינו מוגדר מטבעו וגם צלילי הקערות הטיבטיות אינם מוגדרים חד משמעית, לעומת צלילי הוויבראפון והפעמונים המוגדרים. הדיאלוג שנוצר בין הצלילים מזכיר את הדיאלוג בין המודע ללא מודע וההפריה ההדדית שביניהם.
"בשנת 1974 ראיתי לפתע בהזיה פעמון בגודל קומת אדם (מטר ושמונים) שצלילו היה סי במול", כתבה בלאס בזיכרונותיה. "הפעמון הזה נשמע לי כצליל שאותו אני מחפשת כל חיי. ההזיה נמשכה אולי עשר שניות. התחלתי לחפש בספרות פעמון מעין זה". החיפוש אחרי הפעמון עם הצליל המיוחד הזה הוביל את בלאס למחוזות רחוקים. חבר מפריז צלצל ואמר שהוא חושב שתמצא את מבוקשה אצל מוסיקאי בגרמניה. היא נסעה לגרמניה וגילתה לראשונה את קסם צליל הגונגים לאחר ששמעה אותם בקונצרט.
עשר שנים לאחר אותו חלום שמעה על רופא המרפא בדרך ייחודית, המתגורר ליד העיר פו בצרפת. הוא העביר סדנאות בגונגים ובפעמונים והזמין אותה לבוא אליו. לאחר כשבע שנות היכרות הוא הציע לה להזמין סדרת פעמונים שתשלים את סדרת הגונגים. והנה, במקום פעמון אחד בעל צליל של סי במול, היו ברשותה 16 גונגים, שמונה פעמוני כנסייה ועוד כלי נגינה נוספים.
יום אחד, בעת ששרה לגונגים השונים, החזיר אליה לפתע גונג אחד המכונה בשם "איזון", בת קול בגובה של סי במול... כך נפתרה החידה. הסי במול היה מוגדר בבירור בתוך סדרת הצלילים העיליים של אותו גונג. באותה תקופה היא החלה לטפל באמצעות צלילי הגונג בחולים ובאוכלוסייה הסובלת מפיגור שכלי.
"ערב אחד מצאתי את עצמי ממשיכה לכתוב... הפעם הכתיבה הייתה מלאה בסמלים שלא הבנתי את משמעותם", מספרת בלאס באוטוביוגרפיה שלה. "המשכתי לכתוב כאילו אני בנסיעה פנימית שאיני יודעת את יעדה. גיליתי שיש צלילה לעומק בכל סמל. הסמלים היו: רקדנית, מדריך רוחני בשם שופגצור, לווייתן וספינקס. בחיפושי אחר משמעות הסמלים, הגעתי לכתביו של קרל יונג, שם מצאתי את ההבנות המשמעותיות ביותר לסמלים. הרקדנית היא כוח היצירה; בן זוגה הרוחני הוא האנימוס, ששמו מייצג אוויר וסלע, כלומר שמים וארץ; הלוויתן הוא סמל העל מודע, והספינקס הוא חידת הנפש האינסופית. בשנת 1974 הגיע לידיי הספר: ’הגוף המעודן’ (בהוצאת הדסון). בספר זה ראיתי לראשונה את סמלי הצ’קרות".
צלילי היוגה
הסמלים והצלילים חברו יחד לשיטת "יוגה דרך הצלילים" שפיתחה בלאס במשך 20 שנה. מדובר בשיטה ייחודית הכוללת תרגילי נשימה וריכוז מדיטטיבי עם צלילי גונגים ופעמונים הגורמים לתחושות פיזיות בגוף. הצלילים מתקשרים לחושים השונים ומשפיעים באופן מיידי על האדם המקשיב להם או למי שנוקש עליהם. תרגילי הנשימה מתרחשים בדרך ספונטנית שבה כל אדם מוצא את אורך הנשימה (שאיפה ונשיפה) המתאים לו, תוך כדי נגינה איטית וחרישית באחד הגונגים. במקביל לתשומת לב הניתנת לנשימה, הנגינה גורמת לאדם להיות ער לדרך נשימתו, וצליל הגונג משפיע על יכולתו להאריך את משך הנשימה ולקבוע את העצירות הספונטניות של מחזור הנשימה.
בתהליכי הלימוד של היוגה דרך הצלילים, נעזרים בריכוז ביסודות, במרכזי האנרגיה (הצ’קרות), במרכיבים סימבוליים הידועים בתורת היוגה, כמו צבעים, צורות גיאומטריות, דמויות של סמלי חיות ומנטרות. לשיטתה, שיטת היוגה דרך הצלילים, גורמת לקשר טוב יותר בין הביטוי הפיזי, הרגשי והרוחני של האדם. היא חקרה ומצאה שצלילי הגונגים והפעמונים, בליווי מבוקר של תרגילי נשימה, יוצרים תהליך של שיפור ועידון במערכת הפסיכו-פיזית. לטענתה, באמצעות צלילים וסמלים שונים נוצר גשר בין הלא מודע למודע. מימוש זה מעלה מהכוח לפועל יכולות יצירתיות המצויות בנפש האדם.
הצליל והנפש, לגרסתה של בלאס, משולים לקלידוסקופ גדול מלא צבעים, צורות גיאומטריות וצלילים. בכל פעם שמטלטלים את הקלידוסקופ מתקבלת צורה חדשה. הצורות משקפות לאדם תכנים מפנימיותו, והלא מודע הוא השושבין הראשי בתהליכים. כאשר הלא מודע מונע על ידי תכנים שונים שאינם ורבליים - כמו צבע, צורה וצליל, הוא מביע את עצמו. כלומר, האדם לומד על מקורות הכוח הפנימי האנרגטי הגלום בו. כוח זה יוצא מן הכוח לפועל בנגינה, בציור ובדימויים חזותיים. כאשר כוח זה מביע את עצמו, תפקיד האדם להבין מה הכוח אומר לו, מה פירוש הצלילים שניגן, מה הם מבטאים ואיזו הרמוניה, סימטריה או אסימטריה קיימות בהם.
"חשוב לציין שאת עיקר הדרך הייתי חייבת לעשות ללא כל מורה או מדריך, ורק כאשר הידע אליו הגעתי בחיפוש הבלתי נלאה היה לפני, התחלתי לפגוש אנשים שהעשירו את דרכי", סיפרה בלאס. "אחד מהם היה סנט קשווה דאס. הוא בא לביקור במרכז שיבננדה בישראל, ולאחר הרצאה שנתן, ניגש אלי וזיהה אותי כישות שהכיר במאה התשיעית בטיבט. מצאתי בכתבים שאותה ישות הייתה אחראית ללימוד הצ’קרות וסמלה הוא הפעמון".
במשך שנים סירבה בלאס להיקרא מורה רוחנית או מטפלת רוחנית, משום שראתה בתלמידים השונים שלה שותפים למחקר ולגילוי הרוחני. הלימוד אצלה נעשה בקבוצות קטנות ולעתים באופן פרטני. היעדר התואר הרשמי וההימנעות מכל סממן ה"גורו", לא עצרו בעד מאות אנשים מהארץ ומחו"ל ,מלומדים וחסרי השכלה, גאונים, אמנים ואנשי החינוך המיוחד, לשחר לפתחה כדי ללמוד את הגישה והידע שלה. בתחילה תרגלו עם עצמם ואחר כך השתמשו בידע בכל תחום שבו נגעו: יצירה אמנותית, הדרכה וטיפול בבני אדם אחרים מכל סוגי האוכלוסיות והיכולות.
החלום האחרון
ימים ספורים לפני מותה התעוררה בלאס משנתה וסיפרה חלום. את החלום הזה היא ביקשה לפרסם מתוך תחושה שיש בו חשיבות רבה לעם ישראל. לבקשתה, מי שמתחבר לחלום, יתרגל אותו כמדיטציה כיחיד או בקבוצה. ככל שהקבוצה תהיה גדולה יותר, כך תהא עוצמת המדיטציה גדולה יותר. את התהליך הזה יעשה מי שמוכן ומעוניין לשפר את המצב.
בחלומה היא הולכת בדרך חתחתים ורואה מראות לא קלים. היא אינה סוטה מהדרך, אלא ממשיכה ישר בדרכה ומגיעה לבית מוקף גדר אבנים שנהרסה. היא פותחת את דלת הבית ונכנסת ללא פחד. לפניה ניצב קריסטל גדול ואינסופי הפורץ מתוך האדמה ומגיע עד השמים. בתוך גוש הקריסטל ישנה דרך. כשהיא מגיעה עד לגוש הקריסטל, היא מבינה שהגוש מסמל את ששת מיליון הנשמות שנספו בשואה. מהקריסטל נוטפות טיפות שבכוחן לטהר ולרפא. טיפות הקריסטל הנופלות על מדינת ישראל, מכוונות לנקות את כולנו מרוע ומשחיתות. אם רק נדמיין את הטיפות נוטפות עלינו מתוך הגוש, תיעשה עבודת טיהור וניקיון אישי ולאומי, פירשה בלאס את חלומה האחרון.
בצוואתה ביקשה שעל המצבה יהיה כתוב: "כאן נטמנה נעה בלאס, אישה שמחה בחייה ושמחה בעלייתה השמיימה". נדמה לי שזה מה שהייתה רוצה שיידעו עליה.
מקור: "מגזין חיים אחרים"