יידו (ז’ידו) קרישנמורטי נולד בכפר קטן באנדרה פראדש הנימצא בקירבת מדראס שבהודו בשנת 1895. בגיל 14 לקחה אותו תחת חסותה הגב’ אני בזאנט, נשיאת החברה התיאוסופית הבין לאומית, והעבירה אותו לאדיאר אשר ליד מדראס. היא ועמיתה ס.וו. לדביטר, האמינו כי קרישנמורטי הוא ה"כלי" ל’מורה העולם’ – גלגולו החדש של ישות הירארכית גבוהה הקרויה הלורד מייטריה - הבודהיסאטווה של החמלה, המתגלמת אחת לאלפיים שנה כאשר המורה נחוץ במיוחד להתפתחות האנושות. בשנת 1911 הוקם "מסדר כוכב המזרח", וקרישנמורטי הועמד בראשו. באותה שנה הובא קרישנמורטי לאנגליה יחד עם אחיו הצעיר ניטיה, כדי להתכונן במסגרת לימוד פרטית, לתפקידו העתידי.קרישנמורטי גדל להיות מורה בעל עוצמה רבה, בלתי מתפשר ובלתי ניתן לסווג, ששיחותיו וכתביו לא היו קשורים לשום דת מסוימת ולא היו מזרחיים כמו שלא היו מערביים, אלא של העולם כולו.
בגיל 27, בהיותו באוג’י, קליפורניה, יחד עם אחיו ניטיה, חווה קרישנמורטי התעוררות רוחנית מלאה. וכך מתאר קרישנמורטי את חוויתו: "עשיתי מדיטציה בקביעות בכל בוקר. כך, ב-17 באוגוסט חשתי כאב חד במפרקת הצואר וכמעט התעלפתי. זה נימשך זמן מה עד שיצאתי וישבתי מתחת לעץ הפלפל הנמצא בסמוך לבית. חשתי את עצמי יוצא מגופי. ראיתי את עצמי עם העלים העדינים והרכים מעלי. לפני היה גופי, ומעל ראשי כוכב נוצץ ובהיר. עדיין יכולתי לראות את גופי, וריחפתי לידו. היה רוגע עמוק, באויר וגם בתוכי. רוגע של אגם עמוק שאין חקר לו. דבר לא יכול היה להפריע את הרוגע בנפשי. נוכחותן של ישויות רבות עוצמה הייתה עמי לזמן מה, ואז הן נעלמו" (מתוך הסרט: Krishnmurti With a Silent Mind). ההתוודעות אל האמת המוחלטת עוררה בו לבטים קשים ביחס ל’דרך הסלולה אל האמת’, שהייתה נשמת אפה של החברה התיאוסופית.
בשנת 1924 חלה אחיו הצעיר ניטיה ומצבו התדרדר, אך הגב’ ביזאנט רצתה שקרישנמורטי יסע לאדיאר לחגיגות היובל של שנת 1925 בתוקף תפקידו כראש מסדר כוכב המזרח. הוא לא רצה לנסוע בגלל מצבו של ניטיה, אבל הובטח לו ע"י כל המנהיגים כולל לדביטר והגב’ בזאנט, שניטיה חשוב מדי מכדי שימות וכי הוא יבריא. בשל הבטחה זו, בה האמין, הסכים קרישנמורטי לנסוע לאדיאר. שם, קיבל מברק בו הודיעו לו כי אחיו ניטיה ניפטר. כאשר קרא זאת אמר קרישנמורטי: "איזו בדיחה זאת האמונה בכם". לאחר שהסתגר בחדר ובכה עליו שלושה ימים, הכריז בצאתו:
"חלום ישן הגיע לקיצו וחלום חדש בא לעולם, חזון חדש הולך ומתהווה ותודעה חדשה הולכת ונפרשת" (הסרט).
בשנת 1929, כשהוא דוחה בתקיפות את דמות מורה העולם, פרק קרישנמורטי בדרמתיות את המסדר הגדול והעשיר אשר ניבנה מסביבו וויתר על הכסף והנכסים אשר הצטברו תחת שמו. הוא הכריז על האמת כ’ארץ ללא דרך’ (Truth is a pathless land), אליה אי אפשר להתקרב ע"י שום דת, פילוסופיה או כת, אלא רק על ידי שחרור עצמי מכל צורות ההתניה. "אתם יכולים להקים ארגונים אחרים ולצפות למישהו אחר", הוא אמר, "בזה אין לי עניין, לא ביצירת כלובים חדשים... העניין היחיד שלי הוא לשחרר את האנשים לגמרי וללא תנאי." (הסרט)
בהמשך, בכל ימי חייו, דחה בעקביות את מעמד הגורו שאחרים ניסו לכפות עליו. הוא המשיך למשוך קהל גדול מהעולם כולו אבל לא טען לכל סמכות, לא רצה ממשיכי דרך ודיבר תמיד כאדם לאדם. בלב תורתו הייתה ההבנה שניתן להביא לשינויים יסודיים בחברה רק ע"י שינוי תודעת היחיד. הצורך בידיעה עצמית והבנת ההשפעות המגבילות והמפרידות של התניה דתית ולאומית, הודגשו בקביעות. קרישנמורטי הצביע תמיד על הצורך בפתיחות, על ה’מרחב הגדול במוח בו יש אנרגיה בלתי ניתנת לשיעור’. הוא ביטל את הצורך במורה או בגורו כי כל יחיד הוא המורה או הגורו של עצמו.
קרישנמורטי, המוכר בעולם כולו כאחד המורים הרוחניים הראשונים במעלה, המשיך להשמיע את דבריו ברחבי העולם. הוא לא שהה בשום מקום יותר מחודשים ספורים, ולא שייך עצמו לשום גזע או ארץ. הכינוסים השנתיים שקיים בהודו, באוג’אי שבקליפורניה, בסאאנן שבשוייץ ובברוקווד פארק באנגליה, משכו אלפי אנשים מלאומים שונים, בעלי עיסוקים שונים והשקפות מגוונות. שיחותיו והדיאלוגים שלו, יומניו ומכתביו נאספו בלמעלה משלושים ספרים.
קרישנמורטי נפטר בשנת 1986 בגיל 90 באדיאר אשר בהודו, העיר בה החל את דרכו באגודה התיאוסופית.
קרישנמורטי הדגיש תמיד שבאף מובן הוא איננו סמכות. הוא גילה כמה תגליות, ופשוט עשה כמיטב יכולתו לאפשר לתגליות אלו להיות בהישג ידם של אלה המסוגלים להקשיב. לב הפילוסופיה / התורה שלו, הוא במשפט שנאמר בשנת 1929 "אמת היא ארץ ללא דרך". והוא מפרט: "האדם אינו יכול להגיע אליה באמצעות ארגון כלשהו, חמדנות, דוגמה (Dogma), כוהן או פולחן. לא באמצעות ידע פילוסופי או טכניקה פסיכולוגית. הוא צריך למצוא אותה באמצעות ראי של מערכת יחסים (mirror of relationship), הבנה של תכולת תודעתו שלו (Mind), התבוננות ולא ע"י ניתוח אינטלקטואלי או על ידי ניתוח עצמי." (האתר J. Krishnamurti Online - דף The Core of the Teachings).
כל הנ"ל בא לידי ביטוי במדיטציה שלדברי קרישנמורטי "היא אולי הדבר החשוב ביותר בחיים. אם אין מדיטציה, אין אפשרות ללכת מעבר למגבלות של המחשבה, ההכרה והמוח" ( על אלוהים עמ’ 96). "מדיטציה היא ערנות מרבית לכל מחשבה ותחושה, ...פשוט להשקיף על המחשבות ולנוע איתן. ...מתוך ערנות כזאת נובע שקט. ...שקט הבא מתוך כך שהמחשבה הבינה את מקור התהוותה, את הטבע של עצמה. ...שקט זה הוא המדיטציה, ...בה העושה אותה נעלם לחלוטין". (שחרור מכבלי הידוע עמ’ 87). ועל כן "על מנת להתנסות במה שיכול להיקרא אלוהים, עליכם להיות שקטים לחלוטין" (על אלוהים עמ’ 36-7) .
קרישנמורטי שולל את שיטות המדיטציה המקובלות שמטרתן להגיע אל האמת (או האלוהים) ואומר: " אי אפשר ללמוד אותה מאיש וזה היפה שבה" (שחרור מכבלי הידוע עמ’ 88). "שיטה הממליצה על ישיבה בתנוחה מסוימת, נשימה מסודרת, תרגול ערנות , כל אלה דברים מכאניים הם". שינון מנטרה "זוהי צורה של היפנוזה עצמית." (שחרור מכבלי הידוע עמ’ 86). ובהמשך "כאשר אתם מתרכזים - קיימת דואליות" (על אלוהים עמ’ 81). לתפיסתו כל אלו אינן משחררות מן האשליה "מדיטציה מכוונת רק מוליכה אתכם לאשליה... התנסות המוקרנת ע"י התשוקות והרצונות שלכם, ע"י התניותיכם" (על אלוהים עמ’ 102), וכפועל יוצא מהנ"ל קורא קרישנמורטי שלא להיות מושפעים ממה שהספרים או המורים אומרים. אם מושפעים מהם, ימצא המתרגל רק מה שהם רוצים שימצא. וזאת מכיוון ש "אתה המורה ואתה התלמיד" (על אלוהים עמ’ 108).
אחד המוטיבים המרכזיים של קרישנמורטי הוא שחרור מ’הזמן’. "ההכרה היא תוצר של האבולוציה, תוצר של הזמן" (על אלוהים עמ’ 107), החופש מן הידוע הוא חופש מהזמן... כשהזמן איננו, המוות איננו, האהבה ישנה." יש לטהר את תת ההכרה מן העבר כי "כל תהליך החשיבה ניזון מן העבר ... עליך להסתכל על עצמך בשלמות באופן בלתי אמצעי וללא מימד של זמן, ... ובראיית התמונה בשלמותה מצוי השחרור ... כאשר האדם נהיה ער לתנועת מחשבותיו שלו, הוא יראה את החלוקה בין החושב והמחשבה, המתבונן (שהינו העבר, הזמן) ונושא ההתבוננות, המתנסה וההתנסות. הוא יגלה שהחלוקה היא אשליה. קיימת רק ראיה טהורה שהיא תובנה ללא צל של העבר. תובנה חסרת זמן זו מביאה להשתנות עמוקה ורדיקלית של התודעה (Mind)." (האתר J. Krishnamurti Online - דף The Core of the Teachings).
למרות האמור לעיל, היה בצעירותו קרישנמורטי מודט באופן סדיר, ואף מקושר אל מאסטר (כנראה הישות של הלורד מיטרה), וכך כתב "... אשר לימדני. בלעדיו לא הייתי מסוגל לעשות מאומה. בעזרתו הצלחתי לעלות על הדרך הרוחנית." (לרגלי המורה-הקדמה).
כך מבטא הנזיר הטיבטי סאמדונג רינפוצ’ה את יחסו של קרישנמורטי הבוגר אל ’הדרך אל האמת’, בשונה מיחסו אל דרך זו בצעירותו: "כשבודהה לימד את תלמידו הוא ירד לרמתו של המאזין, בשעה שקרישנה ז’י לא יורד לרמתו של המאזין. הוא תמיד מדבר מרמתו שלו. בודהה עוסק בשתי רמות שהן היחסי והמוחלט. כשבודהה מדבר על המוחלט, איני מוצא כל הבדל לעומת תורתו של קרישנה ז’י, או בין תורתו של קרישנה ז’י לתורתו של בודהה באשר ל’רמארתה’ או האמת המוחלטת. כשבודהה מדבר על אמת יחסית, הוא תמיד מתפשר עם ההבנה והדעות ודבריהם של האנשים איתם הוא מדבר. אבל קרישנה ז’י לעולם לא מתפשר, או מתחשב בתנאים או בתארים של המאזינים לו." ( הסרט : KRISHNAMURTI With a Silent Mind).
נראה כי קרישנמורטי ברמת ה’אמת’ שלו רואה מולו ’ארץ ללא דרך’. אך המתרגל שעדיין איננו ב’אמת’, נימצא באותה ’ארץ’ שהינה כבולה על ידי דואליות, המשעבדת את המחשבה ובהמשך המחשבה מזינה את הדואליות. ’ארץ’ הכבולה על ידי תכני עבר פנימיים המהווים כיסוי לאמת (סאמסקארות). מי שרואה או חש ב’אמת’, יכול לסלול לעצמו את הדרך באותה ארץ, דרך המתאימה לאישיותו ולרוחניותו. כל מה שצריך לעשות, הוא לפנות אל תוך עצמו ואל הדברים הפנימיים האמיתיים, וזו דרך היוגה.
ההולך בדרך המאמץ העצמי הינו משוחרר וחופשי. ואם קיים המורה הנכון, פנימי או חיצוני, המכוון את המתרגל אל המטרה תיסלל עבורו הדרך הקצרה אל האמת.
ההבנה של קרישנמורטי שניתן להביא לשנויים יסודיים בחברה רק ע"י שינוי תודעת היחיד, לא הצליחה עדיין לחולל מהפכה חברתית. אך יש לזכור, כי גם כל שלל הדרכים האחרות להתעוררות רוחנית לא הצליחו עדיין לעשות זאת.
מקורות
1. ז. קרינמורטי (2003) . יומנו של קרישנמורטי . עברית ינץ לוי .בן-שמש : מודן .
2. קרישנמורטי. (1999) . על אלוהים . עברית : רעיה גינזר . הוד השרון : אסטרולוג .
3. שי טובלי (2003) . בוקר טוב עולם . תל אביב : ידיעות אחרונות-ספרי חמד .
4. י. קרישנמורטי (1975) . שחרור מכבלי הידוע . עברית : שושנה גולדשמיד . Krishnamurti Faundation Trust London 1969, 1975 .
5. י. קרישנמורטי (2003) . לרגלי המורה . עברית : אברהם אורן . סביון : האגודה התיאוסופית בישראל .
6 . שיבו . מסע היוגה . עדיין לא יצא לאור .
7. הסרט: KRISHNAMURTI With a Silent Mind הפקה : Evelyne Blau . Krishnamurti Faundation of America
8. J. Krishnamurti Online. The official repository of the authentic ...
(1) About Krishnamurti » The Core of the Teachings
(2) About Krishnamurti » On Krishnamurti