מורים בעידן החדש
שרי בהגוואן ניתיאננדה
"Shri Bhagawan Nityananda "The Eternal Bliss of the Absolute
שיתוף ב: Whatsapp שיתוף ב: SMS
מאת: נורית בנימין
שרי בהאגוואן ניתיאננדה (1897 - 1961)
אמונות שונות מתארות את הגעתו של שרי בהגוואן ניתיאננדה (Shri Bhagawan Nityananda) לעולמנו. להלן אחת הגרסאות הנפוצות: בחודש נובמבר של שנת 1897 או בחודש דצמבר של שנת 1900, צעדה לה זקנה חביבה בשדה ליד קווילנדי (Quilandy) המכונה כיום גורוון (Guruvan) וקטפה פרחים להנאתה. לפתע שמעה צווחות עורבים חגים מעליה אשר ביקשו למשוך את תשומת ליבה. היא הלכה בעקבות העורבים ומצאה עצמה מול שיח. מתחת לשיח היה מונח תינוק בן יומו עטוף בבד לבן. האישה נטלה את התינוק והביאה אותו לכפר מגוריה. מאחר והייתה לה משפחה גדולה לכלכל, מסרה את התינוק לאישה אחרת, שהייתה עקרה. כך נמסר התינוק לאונימא (Unniamma) שגידלה אותו והייתה לאמו.
בגיל שנה הובא התינוק לקדוש להיר (Sri Iyer) והוא שנתן לו את השם ראמה. זהו שם המציין שהתינוק הנו מבורך ובעל תכונות מיוחדות.
אונימא, אמו של רמה, נפטרה בגיל צעיר מאד והשאירה את בנה הנער לטיפולו של הקדוש להיר שקיבל את הכינוי אישוואר, והיה מאמין גדול של אל השמש. הנער, ראם, למד אצל  מורים שונים, הכיר כתבים דתיים, השתתף בטקסים שונים ופוג'ות מסוגים שונים.
בגיל 10 התלווה ראם לאביו המאמץ להיר בסיור במקדשים שונים. לאחר תקופת נדודים החליט להיר לחזור לביתו בקווילנדי (Quilandy). ראם סרב לחזור עם אביו לביתם, וביקש את רשותו לבקר בהרי ההימלאיה. האב המודאג ניסה לשכנע את ראם לשוב לביתם אך ללא הועיל. ראם יצא בגפו למסע נדודים. הוא בילה מספר שנים באשרמים, אצל מורים ובמערות למתבודדים ברחבי ההימלאיה.
בגיל 16 חזר ראם לביתו ומצא את אביו המאמץ, אישוור להיר, חולה ונוטה למות. להיר ביקש מראם להתלוות אליו לתפילה לאל השמש - האל סורי. באותו המעמד, חווה להיר התגלות של אל השמש סוריה נרינדה. בתהליך האקסטאזה הודה להיר לראם על שהביא ברכה לכל הסובבים אותו והעניק לו את השם המבורך בהגוואן ניתיאננדה (Bhagawan Nityananda).
בהאגוואן ניתיאננדה בצעירותוניתיאננדה סייר ברחבי הודו, בסרילנקה, בבורמה ובמדינות נוספות. הוא נהג לארגן סביבו קבוצות גדולות של אנשים ולימד אותם קונדליני יוגה. הוא נודע בניסים שחולל בריפוי חולים ועזרה לסובלים. באחד הימים הגיע לכפר בו לא היו מים זורמים. ניתיאננדה ביצע נס ויצר באר מים זורמים.
עוד מספרים עליו כי בכוח הריכוז הצליח לעצור רכבת, וכי הוא נראה ישן בנחת על חבל מתוח בין שני חלונות. באודיפי (Udipi) בילה ניתיאננדה באזור המקדש של קרישנה. הנזירים חשבו אותו למשוגע וניסו להרחיק אותו מהמקדש ואף השליכו עליו אבנים. האבנים  נעלמו במעופן ולא פגעו בניתיאננדה. חלק מהאבנים שהושלכו על ניתיאננדה נתגלו במקדש קרישנה לרגלי קרישנה מורטי. כך הבינו במקדש שניתיאננדה הוא התגלותו של האל קרישנה.
בשנת 1936 בחר בהגוואן ניתיאננדה להשתקע בקנהאנגאד, בה בילה 25 שנים ושם הקים את האשרם המרכזי. ניתיאננדה ניבא כי בבוא היום יהווה האשרם מרכז רוחני למחפשי דרך ומלומדים מכל העולם.

סיפורים רבים נפוצו בנוגע לבניית האשרם בקנהאנגאד. בתחילה נחפרו מערות התבודדות, ואז החל תהליך בניית האשרם. תושבי הכפר השתתפו בתהליך הבניה. מכיוון שכסף לתשלום משכורות לא היה, מספרים על ניסים שונים שעשה ניתיאננדה על מנת לשלם לפועלים. פעם הוציא מכיסו בדיוק את הסכום הנחוץ, ובפעם אחרת שלח את העובדים לאסוף את הכסף מתחת לשיח או מתחת לסלע. בכל הפעמים היה שם בדיוק הסכום הדרוש לתשלומי המשכורות. בשלב מסוים החלו להגיע תלונות לקצונה האנגלית בנוגע לסאדו משוגע הבונה בניה לא חוקית ומשלם משכורות בכסף גנוב. כאשר הגיע הקצין האנגלי לבדוק את התלונה נעלם ניתיאננדה, ולא ניתן היה לאתרו.
כעבור זמן רב הופיע משום מקום ושוחח עם הקצין באנגלית שוטפת. כאשר נשאל בנוגע למקור הכסף, הפנה ניתיאננדה את החוקרים לביצה שורצת חיות רעות ואמר כי שקי הכסף מונחים על קרקעית הביצה. כמובן שהחוקרים התרחקו מהמקום וניתיאננדה שלף את שק הכסף מהביצה הטובענית.

מאמיניו של ניתיאננדה מספרים על התעוררות רוחנית וחוויות שונות ומוזרות אותן חוו בעקבות הקשר עם הגורו. על פי דבריהם נשמתם התעוררה והמודעות העצמית שלהם המריאה למקומות חדשים ובלתי מוכרים. מאמיניו סבורים כי רוחו של הגורו נמצאת בכל מקום ובכל אחד מאתנו בכל זמן.

לעיתים קרובות נשאל ניתיאננדה לגבי מקום הולדתו ובאשר להוריו ולמשפחתו. בכל הפעמים שנשאל דחה ניתיאננדה את השאלות והשיב כי אין חשיבות למקום בו נולד אדם או מי היו הוריו ואחיו. קשרים רוחניים ועבודת האל חשובים יותר מקשרי משפחה.
סוואמי ניתיאננדה הסביר למאמיניו כי מעולם לא היו לו אב, אם ובנים. מעולם לא נולד ומעולם לא ימות. הוא הציג עצמו כנקטר של הידע ושל הקיום, חופשי ממחלות ומרגשות, כמו השמים שאין להם אב, אם, לידה או מוות. לדבריו, הקיום האנושי הוא נצחי וגוף האדם משמש לו מעטפת. הניצוץ האלוהי קיים בכל אדם ותפקידו לגלות אותו.
בשיחותיו של ניתיאננדה עם מאמיניו נהג להסביר: חובת האדם לשאוף למצוינות. זה יעשה באמצעות אמונה אמיתית, ערות מתמדת, תפילה, ריכוז מרבי, ועל ידי תפילות ומזמורים ושהיה בקרבת הגורו. הסדהאק (המתרגל) מקבל את ברכתו של הגורו וסופג מהשקטי (כוח) שלו. באמצעות כוח זה הגורו משפיע על הסדהאק כמידת יכולתו של התלמיד לקבל לספוג ולהפנים את הידע ואת הכוח.  
שרי בהגוואן ניתיאננדה לא ערך תוכניות מסודרות וכיתות לימוד על פי תוכניות מפורטות.

הידע  והכוח ניתן ממורה לתלמיד על ידי קשר רצוף ומתמשך ובכוח הרצון של הסדהאק ללמוד ולקבל את בירכת הגורו. מאמיניו של ניתיאננדה מתארים אותו כאוקיינוס אין סופי. האוקיינוס אינו מחפש את הרוחצים בו. התלמיד מתבקש לבוא אל האוקיינוס ולקחת ממנו כמות מים המותאמת ליכולת הנשיאה שלו. הידע הנמצא שם הוא אינסופי והמאמין מוזמן לקחת ולהפנים את הידע בכמות המתאימה לו.

ניתיאננדה חי חיי צניעות ופרישות ונהג להסתובב כאשר חיתול בד מכסה את גופו. הוא אכל מעט, ישן שעות ספורות, וישב בריכוז ובמדיטציה במשך רוב שעות היממה והיה  מארח כל אחד בכל שעה. השהייה בצילו של ניתיאננדה יצרה פתיחות וערנות אצל הסובבים אותו. לא היה צורך לעשות דבר אלא להיות ערני וקשוב. שרי בהאגוואן ניתיאננדה הביא את מאמיניו לאמונה עמוקה, לדבקות בדרך עד להטמעת הידע האלוהי - Shiva Consciousness.
שרי בהאגוואן ניתיאננדה היה ידוע ביכולתו לרפא חולים, לכוון מאמינים לדרך האמונה, לקרוא מחשבות של אדם עוד בטרם נהגו במילים, לאהוב ילדים ולדאוג לרווחתם ובריאותם ולעזור לעניים. מהלך חייו רצוף בסיפורי ניסים ותופעות משונות.   

להלן מספר אבני דרך להבנת אמונתו ודרך חייו של סוואמי ניתיאננדה בהגוואן כפי שתוארו על ידו בספר צ'ידאקאשה גיטא (Chidakasha Gita). הספר מתבסס על עקרונות הכתבים העתיקים הגיטא, הוודות והאופנשדות ומתאר את עיקרי אמונתו של ניתיאננדה:
1. אלוהים נמצא בכל הברואים ובכל אדם טמון הגרעין האלוהי.
2. לב האדם הוא השתקפות אלוהית. זהו לא הלב הפיסי ולא צ'אקרת הלב. הלב הוא תכונה, השתקפות אלוהית בלתי ניתנת לראיה או למיקום מסוים בגוף הפיסי. ההשתקפות האלוהית תבוצע באמצעות הצ'קרה השישית, היא צ'אקרת הראש - Chidakasha. צ'אקרה זו צורתה משולשת ונשלטת על ידי האל שיווה. באמצעות גלי אור, צלילים ווויבראציות  נוצר הקול האלוהי- Omkar.
 הקול האלוהי אומקר (Omkar) והמנטרה אום (Aum) הם הנותנים ליקום את הצורה והמהות.
3. על האדם לעורר את הקונדליני שקטי. זה יעשה על ידי תרגול יוגה ומדיטציה. מטרת המדיטציה היא להחזיק את המודעות ברמה גבוהה בעשייה היום יומית.
4. הסמאדי - זוהי הדרך לחיות בעולם בערנות מוחלטת בהנחיית הגורו. בהגוואן ניתיאננדה חוזר ומדגיש שמטרתו של כל אדם היא להתמזג לשלמות האלוהית עוד בגוף האנושי.
5.  מיזוג כזה יקרה רק באמצעות הנחיית הגורו. ניתיאננדה מפרש בצורה ברורה מיהו הגורו האמיתי ורק אליו יוכל המתרגל לפנות.
6.  בבסיס דרך הסדהאנה, נמצא הרצון להתרחק מהשפעות העולם החומרי, להרוס את הצמידות לחומר ולהנאות החיים ולהתמסר לדרך הקדושה.
7. הדבקות – בהקטי היא הדרך היחידה להשתחרר ממגבלות החיים ולהשגת המטרות הנעלות.

בשנת 1961 עזב בהגוון ניתיאננדה את גופו כשהוא משאיר אחריו מורשת ארוכה של אהבת האדם ואהבת האלוהים.
 
 
לצפיה ברצף הסרטים:


 
 
תגיות: