תגיות חיפוש עברית

טנטרה

בריגהו יוגה

כתבי יוגה

כיסופים אל הנכון - פרק י’
כיסופים אל הנכון - פרק א’
כיסופים אל הנכון - פרק ט’
כיסופים אל הנכון - פרק י"ח
כיסופים אל הנכון - פרק י"ז
כיסופים אל הנכון - פרק ט"ז
כיסופים אל הנכון - פרק ט"ו
כיסופים אל הנכון - פרק י"ד
כיסופים אל הנכון - פרק י"ג
בהאגוואד גיטה
כיסופים אל הנכון - מבוא והקדמה
המהאבהראטה
כיסופים אל הנכון - פרק ח’
כיסופים אל הנכון - פרק ז’
כיסופים אל הנכון - פרק ו’
כיסופים אל הנכון - פרק ה’
כיסופים אל הנכון - פרק ד’
כיסופים אל הנכון - פרק ג’
כיסופים אל הנכון - פרק ב’
כיסופים אל הנכון - פרק י"א
כיסופים אל הנכון - מהי הבהגאואדגיטה?
כיסופים אל הנכון - פרק י"ב
מסע היוגה - פרק ה’: השקטת המאנאס
מבוא לספר ראמאינה של ואלמיקי
פירוש הראמאיאנה כפילוסופיה של החיים
מילון מושגים
מסע היוגה - פרק י"ג: אחדות
מסע היוגה - פרק י"ב: סאמפראג’יאת סמאדהי — ארבעת חלקי הבראהמה
מסע היוגה - פרק י"א: בראהמה - הנשמה
מסע היוגה - פרק י’: המעבר דרך המעגלים — הספירות
מסע היוגה - פרק ט’: סאמפראג’יאת סמאדהי
מסע היוגה - פרק ח’: הדרכים להתפתחות רוחנית
כיסופים אל הנכון - סיכום ונספח
מסע היוגה - פרק ו’: סאמסקארות
הראמאיאנה
מסע היוגה - פרק ד’: מכשולים בדרך
מסע היוגה - פרק ג’: סמאדהי
מסע היוגה - פרק ג’: סמאדהי
מסע היוגה - פרק ב’: שלושת המצבים והאיכויות
מסע היוגה - פרק א’: אושר, נשמה ויוגה
מסע היוגה - הקדמה ומבוא
הארי האריה - אגדה ודנטית
אוסף הכתבים של שרי ראמאנה מהארישי
הוודות
מסע היוגה - פרק ז’: שלבים ראשונים של סמאדהי

בהאגוואד גיטה

יוגאננדה

קריה יוגה

מהאוואתאר באבאג’י

שרי טאילנג סוואמי

מאסטרים

שרימאטי מירה באיי
שרי שרי פארמאהאמסה טאילנג סוואמי
שרימאטי אננדה מאי-מה
שרי אורובינדו גוש
הכלב וזנבו
סדהאנה או הכנה לחיים במישור גבוה יותר
הקרמה והשפעתה על אופיינו
מימוש רוחני: מטרת הבהקטי-יוגה
הגדרת הבהקטי
מבוא לרג’ה יוגה
מאיה, מאת סוואמי ויווקאננדה
הגוספל, כרך 1, פרק 1: מאסטר ותלמיד
סוואמי ויווקאננדה - ביוגרפיה
המאסטר במצבי רוח שונים
על סוטרות היוגה של פטאנג’לי מהארישי
שרי שיאמה צ’אראן לאהירי מהאסאיה
שרי שרי סודהיר ראנג’אן בהדורי
שרימאטי סאראדה דווי - האם האלוהית
מהארישי ויאסה
המסטרים
שרי שרי מהאוואתאר באבאג’י
המאסטרים הקשורים לשושלת המורים
פארמאהאמסה יוגננדה - מאמר I
פארמאהאמסה יוגננדה - מאמר II
ודנטה הלכה למעשה
שילוב כוח המחשבה בתרגול האתה יוגה
החיים הקודמים והחיים הבאים
שרי שרי סאי באבא משירדי
סוואמי ראמדאס
סוואמי שיבננדה - מאמר II
המהלך הראשון ביוגה
שרימאטי שנקארי מאי
ראיון עם פאפהג’י - חלק ב
ראיון עם פאפהג’י - חלק א
ספק, פחד ומכשולים
מדע היוגה
שרי ראמאקרישנה פארמאהאמסה
חמש הדרישות מעצמנו להשגת אושר אמיתי
מהאסמאדהי
31 הנחיות של שרי טאילנג סוואמי ברוסית
שנים עשר קווים מנחים
טיהור הלב
האשליה - Maya
שרי סוואמי שיבננדה - מאמר I
Jnana ו-Bhakti
אלמוות מודע
אוסף הכתבים של שרי ראמאנה מהארישי
נצחיות מודעת
שרי ראמאנה מהארישי
שאלות ותשובות עם ס. ייסודיאן

פראניאמה

נשימה

סוואמי ויווקאננדה

ניאנה יוגה

סאי באבא

תנוחות יוגה

מנטרה

בהקטי

האתה יוגה

קרמה יוגה

רג'ה יוגה

ניאנה

קונדליני

צ'קרות

קרמה

מושגים ביוגה

מורים במאה העשרים

וודות

יוגה ומדע

יוגה ומדע

סמאדהי

סוטרות

מאיה

שיטות יוגה

אשטנגה

פלדנקרייז

יוגה לגיל השלישי

בהאדורי

יוגה בהריון

להירי מאהאשיה

ד"ר אודי בילו

יוגה בחינוך המיוחד

אליזבת הייך וסלברג’אן יסודיאן

ד"ר פול ברונטון

גורו

ראמאנה מאהארישי

שרי ראמאקרישנה

פטאנג’אלי מהארישי

שיבננדה

איורוודה

מוות והמשכיות

יוגה לילדים

אשטנגה יוגה
שיתוף ב: Whatsapp שיתוף ב: SMS
מאת: גלה חפץ
עריכה: עמרם בילו
"I bow to the lotus feet of the Gurus
The awakening happiness of one's own Self revealed,
Beyond better, acting like the Jungle physician,
Pacifying delusion, the poison of Samsara.
Taking the form of a man to the shoulders,
Holding a conch, a discus, and a sword,
One thousand heads white,
To Patanjali, I salute."
תפילת הפתיחה לפני תרגול האשטנגה יוגה. 
לשמיעת התפילה מפיו שרי פאטאבהי ג'ויס

אשטנגה יוגה ויניאסה, הנה שיטה דינאמית של האתה יוגה, השמה דגש על שילוב בין האסאנה (תנוחת הגוף), הנשימה, הכוח הפנימי וריכוז ההכרה. שיטה זו מתמקדת בעיקר בגוף הפיזי, אך ככל שהתרגול מתקדם, המיקוד נע פנימה למישורים עמוקים ועדינים יותר. על אף ששיטה זו התפרסמה רק בעשורים האחרונים, מקורותיה הם עתיקים מאוד ולמעשה היא נסמכת על השיטה אותה העביר וואמאנה רישי  ב"יוגה קורונטה". כתב עתיק זה, אשר נכתב על עלי דקל, הכיל ידע אשר שילב בין תורתו של פטאנג'לי, מורה ופילוסוף הנחשב לאביהן ההיסטורי של כל שיטות היוגה, לבין הוראות התרגול.
עיקרי התרגול הם: האסאנה (תנוחת הגוף), הפראניאמה (שליטה על כוח החיים על ידי שליטה על הנשימה), השימוש בויניאסה (שילוב של נשימה ותנועה), דרישטי (נקודת מבט) ובאנדהות (נעילות אנרגטיות).
ה"יוגה קורונטה" הועבר לשרי טרימואלאי קרישנמצ'אריה בשנים המוקדמות של המאה ה-20 על ידי המורה שלו רמה מוהאן ברמהאצ'רי, ולאחר מכן, נחקר והופץ בעולם כולו על ידי פאטבהי ג'ויס, תלמידו המסור של קרישנאמאצ'אריה.

שרי טירומאלאי קרישנמאצ'אריהשרי טירומאלאי קרישנמאצ'אריה (1888-1989) היה מאסטר ליוגה, שבנוסף החזיק בשבעה תארים אקדמאיים וביניהם איורוודה, משפטים ופילוסופיה. ב-1915, שמע קרישנמצ'אריה על ראמה מוהאן ברהמצ'ארי, יוגי טיבטי, החי במערה לרגלי הר קילש עם משפחתו והוא החליט לצאת ולחפש אחריו. כאשר מצא אותו, ראה היוגי כי קרישנמאצ'אריה צמא בכנות לידע והוא הסכים לקבלו כתלמיד.
במשך כשבע שנים, למד קרישנמאצ'אריה אצל ברהמאצ'ארי את רזי היוגה, וביניהם כתבים עתיקים שונים. אחד מן הכתבים היה ה"יוגה קורונטה" של וואמאנה רישי. ב-1927, פגש קרישנמאצ'אריה את תלמידו לעתיד פטבהי ג'ויס. 
 

שרי קרישנה פטאבהי ג'ויסשרי קרישנה פטאבהי ג'ויס (1915-2009) נולד בשנת 1915 בכפר קטן בדרום הודו. כשהיה בן שתים עשרה, שמע מחברו על הרצאה בנושא היוגה העומדת להתקיים באולם בית ספרו. ג'ויס הגיע לשמוע את ההרצאה ונפל שבי אחר יכולותיו המדהימות של היוגי. למחרת בבוקר, הגיע ג'ויס אל הבית בו התארח אותו היוגי וביקש ללמוד ממנו את רזי הידע. היוגי, קרישנמאצ'אריה, השיב בחיוב, ומאותו היום ולמשך 25 השנה הבאות, היה ג'ויס תלמידו המסור של קרישנמאצ'אריה.
ג'ויס הוכשר בהדרכת מורו ללמד את השיטה יוצאת הדופן שהובאה בכתבי ה"יוגה קורונטה". ברבות הימים, טבע לה ג'ויס את השם "אשטנגה יוגה" או יוגת "שמונת הענפים", וזאת על בסיס האשטנגה יוגה של פאטאנג'לי.

פאטאנג'לי היה פילוסוף, יוגי ומורה אשר חי כפי הנראה כמאתיים שנה לפני הספירה, והיה הראשון שהעלה על הכתב את הבסיס הפילוסופי, וכמו כן המעשי, של תורת היוגה. חיבורו "יוגה סוטרה" הפך להיות לאחת מן האסכולות של הפילוסופיה ההודית.

החלק המעשי בסוטרות של פטאנג'לי נקרא אשטנגה יוגה (אשטה = שמונה, אנגה = ענפים). מטרתו הינה לסלק את הייסורים הנובעים מן הבורות, הגורמת לאדם לזהות את עצמו עם גופו ולא להיות מסוגל לתפוס את הנשמה כנפרדת מן החומר. שמונת הענפים הם: ימה, ניאמה, אסאנה, פראניאמה, פראטיהארה, דהארנה, דיהאן וסמאדהי.

1. יאמה – הינה עבודה על המידות הפנימיות דרך חמש הנחיות שונות:
   א. אהימסה – אי-אלימות או אי-פגיעה. הימנעות מפגיעה ביצורים חיים. במחשבה, בדיבור ובמעשה.
   ב. סאטיה – אמיתות. פיתוח תכונה של כנות ושמירה על האמת, כלפי עצמנו וכלפי האחרים.
   ג. אסטיה – אי-צבירה: הגבלת הרצונות בהתאם לצרכים.
   ד. ברהאמצ'ריה – שליטה על התשוקות: שליטה בכוח שמושך את ההכרה לכיוון המיניות ולכיוון האוכל.
   ה. אפריגה – אי-חמדנות: חוסר קינאה ברכושם או בהצלחתם של האחרים. מצב בו ניתן להסיט את החושים מהאוביקטים שלהם ולהביאם תחת שליטה.

2. ניאמה – הינה עבודה על המידות החיצוניות דרך חמש הנחיות שונות:
   א. סאוץ' – טוהר / ניקיון חיצוני ופנימי: לשמור על נקיון של הגוף והסביבה, תזונה בריאה, להרוויח את לחמך ביושר. כמו-כן, ניקיון של המחשבות, שמירה על הכרה חיובית.
   ב. סנטוצ'ה – הסתפקות, שביעות רצון: קבלת המצבים המשתנים בחיים בשוויון נפש ושמחה בחלקך.
   ג. טאפאס – סיגוף: מצב שבו ההכרה והחושים מאומנים על-ידי הדיסציפלינות השונות, נגד הטבע הבסיסי שלהם ועוברים קושי וסבל.
   ד. סוואדיאהא – קריאה וקיום ההנחיות של הכתבים הקדושים.
   ה. אישווארהפרנידיאם – הכנעות מול האלוהים.
על יאמה וניאמה, אמר פטהבי ג'ויס בראיון אשר נערך עימו כי הן קשות מאוד. הוא טען "אם יש לך מוח חלש וגוף חלש, יש לך עקרונות חלשים.... כך מוח חלש פירושו גוף חלש. לשם כך אתה בונה תשתית טובה עם אסאנות ופראניאמה." (פטהבי ג'ויס, בראיון עם סנדרה אנדרסון, מגזין יוגה אינטרנשיונל, 1994)

3. אסאנה – תנוחת הגוף בתרגול. התנוחה צריכה להיות יציבה, נעימה ונוחה. דרך יציבות בגוף ניתן ליצור שקט ויציבות בהכרה.

4. פראניאמה – פיתוח השליטה על אנרגית החיים, על ידי היכולת לשלוט על הנשימה. "המקורות אומרים כי פראנה ואפאנה (שנים מתוך חמישה זרמים של כוח החיים הנעים בתוך הגוף) נעשים שווים על ידי שמירה על יחס של שאיפה ונשיפה שווים ועל ידי מעקב אחר הנשימה דרך הנחיריים עם המיינד. אם אתה נוהג כך, בהדרגה, המיינד יהיה תחת שליטה." (שם)

5. פראטיהארה – שליטה על החושים. כינוס החושים פנימה והיכולת להסיט אותם מן האוביקטים החיצוניים. לפי פטהבי ג'ויס, משמעותה של הפרטיהארה, היא שבכל מקום אליו אתה מסתכל אתה רואה את אלוהים.

6. דהארנה– ריכוז. מיקוד ההכרה על אוביקט פנימי או חיצוני.

7. דיהאנה – מדיטציה. היכולת להשהות את ההכרה על מושא הריכוז. לפי פטהבי ג'ויס: "עבור דיהאנה, אתה חייב לשבת עם גב ישר בעיניים עצומות ולהתמקד בגשר של הנחיריים. אם אתה לא עושה את זה, אתה לא מרוכז. אם העיניים נפתחות ונסגרות, כך גם המיינד." (שם)

8. סמאדהי – מצב עליון, בו התודעה מתאחדת עם האלוהים.
(לקוח מהרצאות של שיוו שאנקאר טריפאטי ושל ד"ר אודי בילו, 2006, בבית ספרו "הצליל הפנימי" ת"א)

האשטנגה הנלמדת על ידי פטהבי ג'ויס, היא צורה של האתה יוגה והיא מתמקדת בארבעת הענפים הראשונים: יאם, ניאם, אסאנה ופראניאמה. זאת מתוך האמונה, כי רק לאחר שאלו מושגים, ניתן להגיע אל  השלב החמישי, פראטיהארה ( שליטה בחושים), ולאחריו, באופן טבעי יגיעו גם השלבים האחרונים.
"אחרי שהאסאנה והפראניאמה מושלמים, פרטיהארה, שלב השליטה בחושים מגיע. ארבע הגפיים הראשונות הן תרגולים חיצוניים... ארבע האחרונות הן תרגולים פנימיים והן מגיעות באופן אוטומטי כאשר ארבעת הראשונות מגיעות לכלל שליטה." (שם)
לפי האשטנגה, אנו איננו אלא שיקוף של מערכת העצבים שלנו, ולפיכך מצבה של זו מכתיב את האופן בו אנו חווים את העולם. אם מערכת העצבים שלנו נינוחה ורעננה הגוף יהיה בריא וההכרה עירנית ומגיבה. כתוצאה מכך, החשיבה שלנו תהיה בעלת עוצמה ובהירה ופעולותינו יהיו מוצלחות ומתגמלות. ההפרדה גורמת לסבל - האיחוד יוצר חופש.
עוד טוענת הפילוסופיה של האשטנגה יוגה, כי הסיבה לכאוס ולחוסר השקט המאפיין את הזמנים המודרניים, היא הניתוק וההפרדה שלנו מעצמנו, מהאחרים, מהטבע ומאלוהים. היוגה מחברת אותנו עם חוכמה פנימית, אשר בה לא מתעוררים כל ספקות לגבי החיבור שלנו עם העולם הסובב אותנו.
לפי פטהבי ג'ויס, תרגול יום יומי של אשטנגה יוגה, מעיר לחיים את מערכת העצבים כולה, תורם לבריאותו של הגוף, ממלא את המתרגל באנרגיה, מרגיע את ההכרה ומשחרר אותנו מאין סוף מחשבות מטרידות על העתיד ועל העבר ומתפיסות מוטעות לגבי המציאות.

פטאבהי ג'ויס מעביר שיעור אשטנגה לתלמידים מערבייםההיבטים, אותם מדגיש פטהבי ג'ויס כמרכיבים העיקריים של האשטנגה יוגה הינם:

וויניאסה – וויניאסה משמעותה מערכת של נשימה ושל תנועה. לכל תנועה יש נשימה. בכל אסאנה ישנן מספר מסוים של ויניאסות.
מטרת הויניאסה היא טיהור פנימי. כשנושמים ונעים יחד עם ביצוע האסאנות, הדבר גורם לחימום הדם או כפי שאומר פטאהבי ג'ויס, מרתיח את הדם. דם סמיך הוא למעשה מלא בלכלוך וגורם למחלות בגוף. החום הנוצר מהתרגול מנקה את הדם ומדלל אותו כך שהוא זורם בקלות ומגיע לכל האיברים. השילוב של אסאנות עם תנועה ונשימה גורמת למחזור הדם לזרום בחופשיות באזורי המפרקים, ומרחיקה מכאובים מן הגוף. הדם המחומם נע דרך כל האיברים הפנימיים, מטהר אותם ומסיר חולי על ידי הזעה המופיעה תוך כדי התרגול. באמצעות הבערת אש פנימית זו, ניתן לטהר את מערכת העצבים ולאחר  מכן את איברי החושים. שלבים ראשוניים אלו קשים מאוד ודורשים שנות תרגול רבות, אך ניתן להשיג אותם על ידי תרגול נחוש וקבוע.
ברגע שאלו מושגים, השליטה על ההכרה מגיעה באופן אוטומאטי. ניתן לומר כי הויניאסה בונה את היסוד ליכולת השליטה על ההכרה.

טרישטנה – הכוונה לשלושת המקומות אליהם נעה תשומת הלב, או הפעולה: תנוחה, מערכת הנשימה ונקודת הריכוז (ההתבוננות). שלושת אלו חשובים מאוד לתרגול היוגה, ומכסים שלוש רמות של טיהור – הגוף, מערכת העצבים וההכרה. הם תמיד מופיעים בשילוב האחד עם השני.

האסאנה – האסאנה מטהרת, מחזקת ומגמישה את הגוף. באשטנגה יוגה קיימים שישה רצפים של אסאנות:
1. היוגה צ'יקיטסה – הסדרה הראשונה. סדרה בסיסית וחשובה ביותר. המלה צ'יקיטסה פירושה תראפיה, הסדרה מכילה רצפים של אסאנות לחיזוק הגב, לאיזון וטיהור הגוף הפיזי, עובדת על בניית כוח וגמישות והיא חיונית על מנת להתקדם לסדרות הבאות.
2. נאדי שודהאנה – הסדרה השנייה. מטרתה לטהר את מערכת העצבים, על ידי פתיחה וניקוי של ערוצי האנרגיה.
3. הסדרות המתקדמות –A B C D – STHIRA BHAGA - סדרות מתקדמות וקשות לביצוע אלו, מצריכות רמה גבוהה מאוד של גמישות ושל ענווה והן נסמכות על תרגול ממושך של הסדרות הקודמות להן.

דרישטי – הנקודה עליה מרכזים את המבט תוך כדי האסאנה. ישנן תשע נקודות ריכוז: האף, בין הגבות, הטבור, בהונות, כפות הידיים, כפות הרגליים, למעלה, צד ימין וצד שמאל. הדרישטי מטהרת ומייצבת את תיפקודה של ההכרה ומסייעת להעצמת הריכוז הפנימי.

מערכת הנשימה – לפי האשטנגה, על מנת לנקות את הגוף מבפנים, שני מרכיבים הם הכרחיים – אוויר ואש. מקום האש בגופנו הוא מעט מתחת לטבור. שם נמצא כוח החיים שלנו. על מנת שהאש תבער, צריכים את האוויר, מה שמסביר את הכרחיות הנשימה. כפי שכאשר נושפים על אש, יש לשמור מצד אחד שהאש לא תכבה ומצד שני שהיא לא תצא משליטה – זאת עושים על ידי נשיפה אחידה ונשלטת. אותו הדבר תקף לגבי הנשימה שלנו – נשימות ארוכות ושוות יחזקו את האש הפנימית שלנו, ביוצרן חום בגוף אשר לאחר מכן יחמם את הדם על מנת לטהר אותו, ויטהר אף את מערכת העצבים.
פטהבי ג'ויס מלמד כי על השאיפה להיות באורך הנשיפה, נשימה זו מטהרת את מערכת העצבים. כאשר האש שבפנים היא חזקה, מערכת העיכול שלנו, הבריאות וכוח החיים מתגברים. שאיפה ונשיפה שאינן שוות, או נשימות מהירות, יוציאו את קצב דפיקות הלב מאיזון, ויזיקו לגוף הפיזי ואוטומטית גם למערכת העצבים.
מרכיב חשוב נוסף של מערכת הנשימה הן המולה באנדהא והאודיאנה באנדהא. אלו הם המנעולים של הרקטום ושל הבטן התחתונה, אשר חותמים (נועלים) אנרגיה, נותנים קלילות, כוח ובריאות לגוף, ועוזרים בבניית אש פנימית חזקה. ללא הבנדהות, הנשימה לא תהיה נכונה, והאסאנות לא יישאו פרי. כאשר המולה באנדהא מגיעה למצב מושלם, השליטה על ההכרה היא אוטומאטית.

ששת הרעלים – היבט נוסף של הטיהור הפנימי, אותו לימד פטהבי ג'ויס, התייחס לששת הרעלים המקיפים את הלב הרוחני. ביוגה סוטרה נאמר שאלוהים נמצא בתוך ליבנו בצורה של אור, אך אור זה מכוסה בשישה רעלים:
מין ותשוקות (kam-kamana), כעס (krod), חמדנות (lobh), היצמדות (moh), גאווה (mah) ושילוב של אגו ותשוקה (matsurya).כאשר תרגול היוגה נעשה בעקביות ומתוך התמסרות עמוקה, לאורך תקופה ארוכה, החום המופק מכך שורף את הרעלים הללו ואורו של הטבע הפנימי שלנו זורח דרכם.

מעבר ללימוד היבטים אלו, פטבהי ג'ויס חוזר ומדגיש, כי הלימוד התיאורטי הינו רק חלק מזערי מהדרך. ללא התרגול, דבר לא יקרה. לדבריו, היוגה היא תורה מעשית, והתרגול הנחוש והעיקש הוא המפתח היחידי להצלחה.
"שיטת האשטנגה יוגה הינה אוניברסלית, היא אינה שלי או שלך. שיטה זו היא שלמה ומושלמת. אשטנגה יוגה היא יאמה, ניאמה, אסאנה, פראניאמה, פרטיהארה, דהארנה, דיהאנה וסמדהי – אלו הם שמונת השלבים מהם מורכבת שיטת האשטנגה יוגה. אך קודם עליך להשתלט על האסאנה. באופאנישדות נאמר:

"(āsanaṃ prāṇasaṃrodhaś pratyāhāraś ca dhāraṇām, dhyānaṃ samādhir etāni ṣaḍaṅgāni prakirtita” (śandilya)

כלומר, קודם עליך להתחיל באסאנה. האסאנות הן היסוד שלך." (שרי פטבהי ג'ויס, הרצאה בניו-יורק 2001, תרגום מאנגלית ג.חפץ)

"May all be well with mankind.
May the leaders of the earth protect in every way by keeping to the right path.
May there be goodness for those who know the earth to be sacred.
May all the worlds be happy."

(תפילת הסיום לאחר תרגול אשטנגה יוגה: http://kpjayi.org/the-practice/closing-prayer)
8. הספר "בריגהו יוגה" על פי לימודו של שרי ברהמה גופאל בהאדורי, ד"ר אהוד בילו ורונן כץ. נדפס בישראל 2005.
תגיות: