אסאנות התרבות הן האסאנות הקשורות לתרבות הגוף. קבוצה זו מכילה את מספר האסאנות הגדול ביותר ואליה מיוחסות האסאנות שמרימות את מצב התודעה ולקוחות מהיבטי האלוהות בעולם הצומח, החי והדומם. האגדה מספרת שהאל שיווה ניסה 84,000 מצבי גוף כדי לבדוק אלו תנוחות הן החשובות ביותר לשמירה על הבריאות ולפיתוח רמה גבוהה של יכולת התבוננות. במשך אלפי שנים עוצבו האסאנות למה שהן היום.
את אסאנות התרבות מאפיינים שלושה שלבים: כניסה, שהייה ויציאה.
עליהן נאמר שיש אסאנה כנגד כל צורה בבריאה. הן מחולקות לשבע קבוצות: כפיפות
לארבעת כיווני עמוד השדרה, תנוחות הפוכות, שיווי משקל וברכות לשמש למיניהן. כיום קיימות
10-20 שנחשבות לחשובות ביותר.
האסאנות המדיטטיביות
פדמאסאן ישיבת לוטוס
סידהאסאן ישיבת החכם
סוואסטיקאן תנוחת הניצחון
סוקהאסאן ישיבה קלה, נוחה
אסאנות תרבות
קבוצת האסאנות המיועדת לשמירה על הבריאות והכנת הגוף לרג'ה יוגה
סוריא נאמאסקאר ברכת השמש. סוריא בהקשר זה היא השמש ו-נאמאסקאר פירושו הודייה, או הערכה. סוריא נמסקאר הועברה מדור לדור על ידי הרישים מהתקופה הקדומה של הוודות. השמש מסמלת את התודעה הרוחנית. על פי היוגה מיוצגת השמש בגוף על ידי הנאדי פינגלה.
בהוג'נגאסאנה תנוחת הקוברה. Bhujanga פירושו נחש, קוברה. שם זה ניתן לאסאנה זו כי היא מזכירה קוברה הזוקף את ראשו.
דהאנוראסאנה תנוחת הקשת.Dhanu פירושו קשת. הידיים משמשות כמיתרי הקשת הנמתחים כדי להרים את הראש, החזה והרגליים מהרצפה.האלאסאנה תנוחת המחרשה. מזכירה את המחרשה ההודית הנקראת "האלה"
ויפריט קראני חצי נר. ויפריט פירושו "הפוך", קראני פירושו "השפעה", שם האסאנה מצביע על 3 נקודות.
א. אנו קולטים את הקרינה
מהמרחב הקוסמי ומהאדמה בכיוונים הפוכים
ב. מצב הגוף הפוך
ג. שינוי סדר הזמנים, בעמדנו
על הרגליים אנו מזדקנים, וכאשר אנו באסאנה אנו נעשים צעירים יותר.
טריקונאסאנה תנוחת המשולש. המבנה הראשוני המעניק יציבות הוא המשולש – לחצובה שלוש רגליים. האיכויות של המשולש הן: עוצמה, ויכולת לתמוך משקל ולהתנגד ללחץ. אנו צריכים לקלוט שלושה סוגי מאכלים:
א. עבור הגוף – אוכל בריא ושתייה.
ב. עבור הנפש – דרך רגשות ודרך האינטלקט.
ג. עבור הרוח - תפילות, מדיטציה.
החצובה הרוחנית מורכבת מ: faith, trust, belief
מאיוראסאנה תנוחת הטווס. התנוחה מזכירה את הטווס כאשר הוא פורש את זנבו.
סארוואנגאסאנה עמידת נר. האסאנה של כל הגוף, או "גוף שלם". כל הגוף מושפע לטובה מאסאנה זו ומכאן מקור השם. זוהי אחת מתנוחות היוגה בעלות הערך הרב ביותר. לאסאנה זו הטבות רבות ולכן היא מכונה גם "אם כל האסאנות" (איינגר). כמו שהאם טורחת להשכין הרמוניה ואושר בבית, כך משכינה אסאנה זו הרמוניה ואושר במערכות הגוף שלנו. סארוואנגאסאנה מביאה מרפא להרבה מהמחלות השכיחות ומשמרת את הנעורים בגוף.
סופטאוואג'ראסאנה תנוחת הברק. מצב הרגליים נראה כצורת הברק.
סירשאסאנה עמידת ראש. סירשה פירושו ראש. יש המכנים אסאנה זו "מלך האסאנות", מפני שהיא ממריצה את המוח שבו נמצאים מרכז החשיבה, האינטליגנציה והחוכמה. סירשאסאנה ממריצה את הסהאסרארה צ’קרה – צ'קרת הכתר, שהיא המרכז הרוחני הגבוה ביותר באדם. צ’קרה זו היא מושב הקוטב החיובי בגוף ומייצגת את המקום הגבוה ביותר אליו יכולה להעפיל תודעת האדם. כאשר אנרגיית הקונדליני מגיעה לצ’קרה זו, היוגי חווה סמאדהי.
פאסטשימוטאן אסאנה כפיפה לפנים. פאסטשימה פירושו מערב, ובגוף, צד מערב מתייחס לכל החלק האחורי, מהראש ועד לעקבים. החלק הקדמי בגוף מייצג את כיוון מזרח, הקודקוד את הצפון וכפות הרגליים את הדרום. התפיסה המסורתית רואה את חלקו הקדמי של הגוף כייצוג המזרח, את האחורי כמערב, את השמאלי כצפון והימני כדרום. היוגים מכנים את התנוחה גם "מקור כוח החיות"שאלאבאסאנה תנוחת הארבה. נקראת כך כיוון שבביצוע התנוחה אנו מרימים את הרגליים לאחור כזנבו של הארבה.אסאנה זו נקראת גםBrahmacharyasana והכוונה היא לשליטה בתאווה המינית. שם נוסף לאסאנה זו הוא Ugrasana שפירושו אציל, או בעל עוצמה.
קאקאסנה תנוחת העורב. האסאנה מזכירה את צורת עמידתו של העורב.
שאוואסאנה תנוחת ההרפייה, המדמה את תנוחת הגוויה.תרגילי רג'ה יוגה
שקטי פראנאם ברכה והודיה לקונדיליני שקטי, האנרגיה הבראשיתית השוכנת במולדהאר
צ'קרה, הצ'קרה הראשונה.
שקטי שנצ'אר התמרת האנרגיה הזורמת מהיקום לתוכנו.
נאבי דיהאן נאבי פירושו טבור, דיהאן פירושו מדיטציה.
אמבוג' מודרה אמבוג' פירושו פרח לוטוס, הלוטוס של הלב. מודרה היא תנועה חיצונית המעוררת
תנועה פנימית.
תרגילי פראנאיאם
קפלהבהטי קפאלה פירושו גולגולת, או מצח, בהאטי פירושו אור, זוהר, חדירה פנימה וגם "תפישה וידע". משמעות השם היא "הגורם לגולגולת לבהוק", כאשר מהבחינה הפיסית הכוונה לאזור מעברי האף שמקומו בגולגולת, ומהבחינה הרוחנית הגדלת כמות החמצן בריאות והשקטת ההכרה מבהירים את התפישה ומשפרים את הריכוז.
אנולום וילום נשימת נחיריים מתחלפת. 'אנו' פירושה עם, יחד או מחובר. אנולומה פירושה בהדרגתיות קבועה, עם כיוון צמיחת השיער (לומה - שיער), כלומר, עם נטיית הלב ובסדר הטבעי של הדברים.
נאדי סודהי נאדי הוא התעלה האסטראלית
המובילה את הפראנה. סודהי פירושו טיהור. הכוונה היא: הפראנה יאמה שמטהרת את הנאדים.
מודרות ובנדהות
מהא מודרא "החותמת הגדולה". 'מודרא' פירושה חותמת, 'מהא' פירושה גדולה, שמה ניתן לה כיוון שיש לה היכולת לעורר את אנרגיית הקונדליני. היא מטהרת את כל הנאדים. היא כל כך מוערכת עד כי מצויין בגוראקאש–פאדהאטי שניתן לעשות דרכה טרנספורמציה של הרעל הממית ביותר לנקטר.
יוגה מודרא חותמת היוגה, סמל היוגה, בתנוחה זו המתרגל חש בהתבטלות הגאווה שבו.
יוני מודרא לפי הרג'ה יוגה זוהי המודרא המדמה חזרה לרחם וקשורה להתכנסות החושים פנימה בשל מניעתה מאברי החושים לקלוט מידע. מודרא זו קשורה לשלב הפרטיאהאר.
בנדהא מנעול. המטרה היא לנעול את הפראנה באיזורים ספציפים ולכוון את זרימתה אל הסושומנה נאדי לשם התעוררות רוחנית.
מולה בנדהא המנעול של השורש או הבסיס.
אודיאן בנדהא אודיאן פירושו לעוף. אברי הבטן נמשכים מעלה ונוצרת זרימה של אנרגיה כלפי מעלה. באופנישדות מתוארת התנועה של השקטי בגוף כתנועת הציפור. זרימה מתחלפת של אידה ופינגלה מושווית ללכידת התודעה כמו ציפור היושבת על ענף. היא מנסה לעוף שוב ושוב אך נמשכת למטה באופן קבוע. אם אנרגיית השקטי של אידה ופינגלה יכולה להתאחד ולזרום דרך השושומנה, היא תתרומם ותשחרר את הסהסרארה.
ג'לנדהארא בנדהא ג'אל פירושו רשת, והכוונה היא לרשת הנאדים בצוואר.