תגיות חיפוש עברית

טנטרה

בריגהו יוגה

כתבי יוגה

כיסופים אל הנכון - פרק י’
כיסופים אל הנכון - פרק א’
כיסופים אל הנכון - פרק ט’
כיסופים אל הנכון - פרק י"ח
כיסופים אל הנכון - פרק י"ז
כיסופים אל הנכון - פרק ט"ז
כיסופים אל הנכון - פרק ט"ו
כיסופים אל הנכון - פרק י"ד
כיסופים אל הנכון - פרק י"ג
בהאגוואד גיטה
כיסופים אל הנכון - מבוא והקדמה
המהאבהראטה
כיסופים אל הנכון - פרק ח’
כיסופים אל הנכון - פרק ז’
כיסופים אל הנכון - פרק ו’
כיסופים אל הנכון - פרק ה’
כיסופים אל הנכון - פרק ד’
כיסופים אל הנכון - פרק ג’
כיסופים אל הנכון - פרק ב’
כיסופים אל הנכון - פרק י"א
כיסופים אל הנכון - מהי הבהגאואדגיטה?
כיסופים אל הנכון - פרק י"ב
מסע היוגה - פרק ה’: השקטת המאנאס
מבוא לספר ראמאינה של ואלמיקי
פירוש הראמאיאנה כפילוסופיה של החיים
מילון מושגים
מסע היוגה - פרק י"ג: אחדות
מסע היוגה - פרק י"ב: סאמפראג’יאת סמאדהי — ארבעת חלקי הבראהמה
מסע היוגה - פרק י"א: בראהמה - הנשמה
מסע היוגה - פרק י’: המעבר דרך המעגלים — הספירות
מסע היוגה - פרק ט’: סאמפראג’יאת סמאדהי
מסע היוגה - פרק ח’: הדרכים להתפתחות רוחנית
כיסופים אל הנכון - סיכום ונספח
מסע היוגה - פרק ו’: סאמסקארות
הראמאיאנה
מסע היוגה - פרק ד’: מכשולים בדרך
מסע היוגה - פרק ג’: סמאדהי
מסע היוגה - פרק ג’: סמאדהי
מסע היוגה - פרק ב’: שלושת המצבים והאיכויות
מסע היוגה - פרק א’: אושר, נשמה ויוגה
מסע היוגה - הקדמה ומבוא
הארי האריה - אגדה ודנטית
אוסף הכתבים של שרי ראמאנה מהארישי
הוודות
מסע היוגה - פרק ז’: שלבים ראשונים של סמאדהי

בהאגוואד גיטה

יוגאננדה

קריה יוגה

מהאוואתאר באבאג’י

שרי טאילנג סוואמי

מאסטרים

שרימאטי מירה באיי
שרי שרי פארמאהאמסה טאילנג סוואמי
שרימאטי אננדה מאי-מה
שרי אורובינדו גוש
הכלב וזנבו
סדהאנה או הכנה לחיים במישור גבוה יותר
הקרמה והשפעתה על אופיינו
מימוש רוחני: מטרת הבהקטי-יוגה
הגדרת הבהקטי
מבוא לרג’ה יוגה
מאיה, מאת סוואמי ויווקאננדה
הגוספל, כרך 1, פרק 1: מאסטר ותלמיד
סוואמי ויווקאננדה - ביוגרפיה
המאסטר במצבי רוח שונים
על סוטרות היוגה של פטאנג’לי מהארישי
שרי שיאמה צ’אראן לאהירי מהאסאיה
שרי שרי סודהיר ראנג’אן בהדורי
שרימאטי סאראדה דווי - האם האלוהית
מהארישי ויאסה
המסטרים
שרי שרי מהאוואתאר באבאג’י
המאסטרים הקשורים לשושלת המורים
פארמאהאמסה יוגננדה - מאמר I
פארמאהאמסה יוגננדה - מאמר II
ודנטה הלכה למעשה
שילוב כוח המחשבה בתרגול האתה יוגה
החיים הקודמים והחיים הבאים
שרי שרי סאי באבא משירדי
סוואמי ראמדאס
סוואמי שיבננדה - מאמר II
המהלך הראשון ביוגה
שרימאטי שנקארי מאי
ראיון עם פאפהג’י - חלק ב
ראיון עם פאפהג’י - חלק א
ספק, פחד ומכשולים
מדע היוגה
שרי ראמאקרישנה פארמאהאמסה
חמש הדרישות מעצמנו להשגת אושר אמיתי
מהאסמאדהי
31 הנחיות של שרי טאילנג סוואמי ברוסית
שנים עשר קווים מנחים
טיהור הלב
האשליה - Maya
שרי סוואמי שיבננדה - מאמר I
Jnana ו-Bhakti
אלמוות מודע
אוסף הכתבים של שרי ראמאנה מהארישי
נצחיות מודעת
שרי ראמאנה מהארישי
שאלות ותשובות עם ס. ייסודיאן

פראניאמה

נשימה

סוואמי ויווקאננדה

ניאנה יוגה

סאי באבא

תנוחות יוגה

מנטרה

בהקטי

האתה יוגה

קרמה יוגה

רג'ה יוגה

ניאנה

קונדליני

צ'קרות

קרמה

מושגים ביוגה

מורים במאה העשרים

וודות

יוגה ומדע

יוגה ומדע

סמאדהי

סוטרות

מאיה

שיטות יוגה

אשטנגה

פלדנקרייז

יוגה לגיל השלישי

בהאדורי

יוגה בהריון

להירי מאהאשיה

ד"ר אודי בילו

יוגה בחינוך המיוחד

אליזבת הייך וסלברג’אן יסודיאן

ד"ר פול ברונטון

גורו

ראמאנה מאהארישי

שרי ראמאקרישנה

פטאנג’אלי מהארישי

שיבננדה

איורוודה

מוות והמשכיות

יוגה לילדים

שמות תרגילי היוגה, פירושם ומשמעותם
שיתוף ב: Whatsapp שיתוף ב: SMS
מאת: ד"ר אודי בילו
סוגי האסאנות
א. מדיטטיביות - תנוחות הישיבה למדיטציה ופראניאם
ב. תרבות 
ג. הרפייה - שאבאסאנה

אסאנות התרבות הן האסאנות הקשורות לתרבות הגוף. קבוצה זו מכילה את מספר האסאנות הגדול ביותר ואליה מיוחסות האסאנות שמרימות את מצב התודעה ולקוחות מהיבטי האלוהות בעולם  הצומח, החי והדומם. האגדה מספרת שהאל שיווה ניסה 84,000 מצבי גוף כדי לבדוק אלו תנוחות הן החשובות ביותר לשמירה על הבריאות ולפיתוח רמה גבוהה של יכולת התבוננות. במשך אלפי שנים עוצבו האסאנות למה שהן היום. 

את אסאנות התרבות מאפיינים שלושה שלבים: כניסה, שהייה ויציאה. עליהן נאמר שיש אסאנה כנגד כל צורה בבריאה. הן מחולקות לשבע קבוצות: כפיפות לארבעת כיווני עמוד השדרה, תנוחות הפוכות, שיווי משקל וברכות לשמש למיניהן. כיום קיימות 10-20 שנחשבות לחשובות ביותר.  

האסאנות המדיטטיביות

פדמאסאן ישיבת לוטוס
סידהאסאן ישיבת החכם
סוואסטיקאן תנוחת הניצחון
סוקהאסאן ישיבה קלה, נוחה 


אסאנות תרבות 

קבוצת האסאנות המיועדת לשמירה על הבריאות והכנת הגוף לרג'ה יוגה

סוריא נאמאסקאר ברכת השמש. סוריא בהקשר זה היא השמש ו-נאמאסקאר פירושו הודייה, או הערכה. סוריא נמסקאר הועברה מדור לדור על ידי הרישים מהתקופה הקדומה של הוודות. השמש מסמלת את התודעה הרוחנית. על פי היוגה מיוצגת השמש בגוף על ידי הנאדי פינגלה.

בהוג'נגאסאנה  תנוחת הקוברה. Bhujanga פירושו נחש, קוברה. שם זה ניתן לאסאנה זו כי היא מזכירה קוברה הזוקף את ראשו. 

דהאנוראסאנה תנוחת הקשת.Dhanu  פירושו קשת. הידיים משמשות כמיתרי הקשת הנמתחים כדי להרים את הראש, החזה והרגליים מהרצפה.

האלאסאנה תנוחת המחרשה. מזכירה את המחרשה ההודית הנקראת "האלה"

ויפריט קראני חצי נר. ויפריט פירושו "הפוך", קראני פירושו "השפעה", שם האסאנה מצביע על 3 נקודות.

א. אנו קולטים את הקרינה מהמרחב הקוסמי ומהאדמה בכיוונים הפוכים
ב. מצב הגוף הפוך
ג. שינוי סדר הזמנים, בעמדנו על הרגליים אנו מזדקנים, וכאשר אנו באסאנה אנו נעשים צעירים יותר.

טריקונאסאנה תנוחת המשולש. המבנה הראשוני המעניק יציבות הוא המשולש – לחצובה שלוש רגליים. האיכויות של המשולש הן: עוצמה, ויכולת לתמוך משקל ולהתנגד ללחץ. אנו צריכים לקלוט שלושה סוגי מאכלים:

א. עבור הגוף אוכל בריא ושתייה.
ב. עבור הנפש – דרך רגשות ודרך האינטלקט.
ג. עבור הרוח - תפילות, מדיטציה. 

החצובה הרוחנית מורכבת מ: faith, trust, belief 

מאטסיאנדראסאנה תנוחת הפיתול. מאטסיאנדרה מוזכר בהאתא יוגה פראדיפיקה כאחד מהמייסדים של ההאתא יוגה וידיא. מסופר במיתולוגיה ההודית כי לפני שנים רבות לימד לורד שיווה את רעייתו פארוואטי את יסודות תרגילי היוגה על שפת נהר. מטרת הלימוד הייתה להסיר מהיוגה את מעטה הסודיות שאפף אותה ולהפיצה ברחבי העולם. באותו זמן שהה בנהר דג גדול שהקשיב לשיעורים בריכוז רב. פארוואטי שהבחינה בדג, הסבה את תשומת לבו של שיווה, שהמיר מיד את הדג לדמות אדם, שהפך ליוגי מאטסיינדרה שהפיץ את כל הידע של היוגה. אסאנה זו מוקדשת למאטסיאנדרה. 

מאטסיאסאן תנוחת הדג. כשמבצעים את תנוחת הדג בלוטוס ניתן לצוף במים לאורך זמן כמו דג.

מאיוראסאנה תנוחת הטווס. התנוחה מזכירה את הטווס כאשר הוא פורש את זנבו.

סארוואנגאסאנה עמידת נר. האסאנה של כל הגוף, או "גוף שלם". כל הגוף מושפע לטובה מאסאנה זו ומכאן מקור השם. זוהי אחת מתנוחות היוגה בעלות הערך הרב ביותר. לאסאנה זו הטבות רבות ולכן היא מכונה גם "אם כל האסאנות" (איינגר). כמו שהאם טורחת להשכין הרמוניה ואושר בבית, כך משכינה אסאנה זו הרמוניה ואושר במערכות הגוף שלנו. סארוואנגאסאנה מביאה מרפא להרבה מהמחלות השכיחות ומשמרת את הנעורים בגוף.

סופטאוואג'ראסאנה תנוחת הברק. מצב הרגליים נראה כצורת הברק.

סירשאסאנה עמידת ראש. סירשה פירושו ראש. יש המכנים אסאנה זו "מלך האסאנות", מפני שהיא ממריצה את המוח שבו נמצאים מרכז החשיבה, האינטליגנציה והחוכמה. סירשאסאנה ממריצה את הסהאסרארה צ’קרה – צ'קרת הכתר, שהיא המרכז הרוחני הגבוה ביותר באדם. צ’קרה זו היא מושב הקוטב החיובי בגוף ומייצגת את המקום הגבוה ביותר אליו יכולה להעפיל תודעת האדם. כאשר אנרגיית הקונדליני מגיעה לצ’קרה זו, היוגי חווה סמאדהי. 

פאסטשימוטאן אסאנה כפיפה לפנים. פאסטשימה פירושו מערב, ובגוף, צד מערב מתייחס לכל החלק האחורי, מהראש ועד לעקבים. החלק הקדמי בגוף מייצג את כיוון מזרח, הקודקוד את הצפון וכפות הרגליים את הדרום. התפיסה המסורתית רואה את חלקו הקדמי של הגוף כייצוג המזרח, את האחורי כמערב, את השמאלי כצפון והימני כדרום. היוגים מכנים את התנוחה גם "מקור כוח החיות"

שאלאבאסאנה תנוחת הארבה. נקראת כך כיוון שבביצוע התנוחה אנו מרימים את הרגליים לאחור כזנבו של הארבה.אסאנה זו נקראת גםBrahmacharyasana  והכוונה היא לשליטה בתאווה המינית. שם נוסף לאסאנה זו הוא Ugrasana שפירושו אציל, או בעל עוצמה.

קאקאסנה תנוחת העורב. האסאנה מזכירה את צורת עמידתו של העורב. 

שאוואסאנה תנוחת ההרפייה, המדמה את תנוחת הגוויה.  

תרגילי רג'ה יוגה

שקטי פראנאם ברכה והודיה לקונדיליני שקטי, האנרגיה הבראשיתית השוכנת במולדהאר צ'קרה, הצ'קרה הראשונה.
שקטי שנצ'אר התמרת האנרגיה הזורמת מהיקום לתוכנו.
נאבי דיהאן נאבי פירושו טבור, דיהאן פירושו מדיטציה.
אמבוג' מודרה אמבוג' פירושו פרח לוטוס, הלוטוס של הלב. מודרה היא תנועה חיצונית המעוררת תנועה פנימית. 

תרגילי פראנאיאם

קפלהבהטי קפאלה פירושו גולגולת, או מצח, בהאטי פירושו אור, זוהר, חדירה פנימה וגם "תפישה וידע". משמעות השם היא "הגורם לגולגולת לבהוק", כאשר מהבחינה הפיסית הכוונה לאזור מעברי האף שמקומו בגולגולת, ומהבחינה הרוחנית הגדלת כמות החמצן בריאות והשקטת ההכרה מבהירים את התפישה ומשפרים את הריכוז.

אנולום וילום נשימת נחיריים מתחלפת. 'אנו' פירושה עם, יחד או מחובר. אנולומה פירושה בהדרגתיות קבועה, עם כיוון צמיחת השיער (לומה - שיער), כלומר, עם נטיית הלב ובסדר הטבעי של הדברים.

נאדי סודהי נאדי הוא התעלה האסטראלית המובילה את הפראנה. סודהי פירושו טיהור. הכוונה היא: הפראנה יאמה שמטהרת את הנאדים. 

מודרות ובנדהות 

מהא מודרא "החותמת הגדולה". 'מודרא' פירושה חותמת, 'מהא' פירושה גדולה, שמה ניתן לה כיוון שיש לה היכולת לעורר את אנרגיית הקונדליני. היא מטהרת את כל הנאדים. היא כל כך מוערכת עד כי מצויין בגוראקאש–פאדהאטי שניתן לעשות דרכה טרנספורמציה של הרעל הממית ביותר לנקטר.

יוגה מודרא חותמת היוגה, סמל היוגה, בתנוחה זו המתרגל חש בהתבטלות הגאווה שבו.

יוני מודרא לפי הרג'ה יוגה זוהי המודרא המדמה חזרה לרחם וקשורה להתכנסות החושים פנימה בשל מניעתה מאברי החושים לקלוט מידע. מודרא זו קשורה לשלב הפרטיאהאר.

בנדהא מנעול. המטרה היא לנעול את הפראנה באיזורים ספציפים ולכוון את זרימתה אל הסושומנה נאדי לשם התעוררות רוחנית.

מולה בנדהא המנעול של השורש או הבסיס.

אודיאן בנדהא אודיאן פירושו לעוף. אברי הבטן נמשכים מעלה ונוצרת זרימה של אנרגיה כלפי מעלה. באופנישדות מתוארת התנועה של השקטי בגוף כתנועת הציפור. זרימה מתחלפת של אידה ופינגלה מושווית ללכידת התודעה כמו ציפור היושבת על ענף. היא מנסה לעוף שוב ושוב אך נמשכת למטה באופן קבוע. אם אנרגיית השקטי של אידה ופינגלה יכולה להתאחד ולזרום דרך השושומנה, היא תתרומם ותשחרר את הסהסרארה.

ג'לנדהארא בנדהא ג'אל פירושו רשת, והכוונה היא לרשת הנאדים בצוואר.

תגיות: