תגיות חיפוש עברית

טנטרה

בריגהו יוגה

כתבי יוגה

כיסופים אל הנכון - פרק י’
כיסופים אל הנכון - פרק א’
כיסופים אל הנכון - פרק ט’
כיסופים אל הנכון - פרק י"ח
כיסופים אל הנכון - פרק י"ז
כיסופים אל הנכון - פרק ט"ז
כיסופים אל הנכון - פרק ט"ו
כיסופים אל הנכון - פרק י"ד
כיסופים אל הנכון - פרק י"ג
בהאגוואד גיטה
כיסופים אל הנכון - מבוא והקדמה
המהאבהראטה
כיסופים אל הנכון - פרק ח’
כיסופים אל הנכון - פרק ז’
כיסופים אל הנכון - פרק ו’
כיסופים אל הנכון - פרק ה’
כיסופים אל הנכון - פרק ד’
כיסופים אל הנכון - פרק ג’
כיסופים אל הנכון - פרק ב’
כיסופים אל הנכון - פרק י"א
כיסופים אל הנכון - מהי הבהגאואדגיטה?
כיסופים אל הנכון - פרק י"ב
מסע היוגה - פרק ה’: השקטת המאנאס
מבוא לספר ראמאינה של ואלמיקי
פירוש הראמאיאנה כפילוסופיה של החיים
מילון מושגים
מסע היוגה - פרק י"ג: אחדות
מסע היוגה - פרק י"ב: סאמפראג’יאת סמאדהי — ארבעת חלקי הבראהמה
מסע היוגה - פרק י"א: בראהמה - הנשמה
מסע היוגה - פרק י’: המעבר דרך המעגלים — הספירות
מסע היוגה - פרק ט’: סאמפראג’יאת סמאדהי
מסע היוגה - פרק ח’: הדרכים להתפתחות רוחנית
כיסופים אל הנכון - סיכום ונספח
מסע היוגה - פרק ו’: סאמסקארות
הראמאיאנה
מסע היוגה - פרק ד’: מכשולים בדרך
מסע היוגה - פרק ג’: סמאדהי
מסע היוגה - פרק ג’: סמאדהי
מסע היוגה - פרק ב’: שלושת המצבים והאיכויות
מסע היוגה - פרק א’: אושר, נשמה ויוגה
מסע היוגה - הקדמה ומבוא
הארי האריה - אגדה ודנטית
אוסף הכתבים של שרי ראמאנה מהארישי
הוודות
מסע היוגה - פרק ז’: שלבים ראשונים של סמאדהי

בהאגוואד גיטה

יוגאננדה

קריה יוגה

מהאוואתאר באבאג’י

שרי טאילנג סוואמי

מאסטרים

שרימאטי מירה באיי
שרי שרי פארמאהאמסה טאילנג סוואמי
שרימאטי אננדה מאי-מה
שרי אורובינדו גוש
הכלב וזנבו
סדהאנה או הכנה לחיים במישור גבוה יותר
הקרמה והשפעתה על אופיינו
מימוש רוחני: מטרת הבהקטי-יוגה
הגדרת הבהקטי
מבוא לרג’ה יוגה
מאיה, מאת סוואמי ויווקאננדה
הגוספל, כרך 1, פרק 1: מאסטר ותלמיד
סוואמי ויווקאננדה - ביוגרפיה
המאסטר במצבי רוח שונים
על סוטרות היוגה של פטאנג’לי מהארישי
שרי שיאמה צ’אראן לאהירי מהאסאיה
שרי שרי סודהיר ראנג’אן בהדורי
שרימאטי סאראדה דווי - האם האלוהית
מהארישי ויאסה
המסטרים
שרי שרי מהאוואתאר באבאג’י
המאסטרים הקשורים לשושלת המורים
פארמאהאמסה יוגננדה - מאמר I
פארמאהאמסה יוגננדה - מאמר II
ודנטה הלכה למעשה
שילוב כוח המחשבה בתרגול האתה יוגה
החיים הקודמים והחיים הבאים
שרי שרי סאי באבא משירדי
סוואמי ראמדאס
סוואמי שיבננדה - מאמר II
המהלך הראשון ביוגה
שרימאטי שנקארי מאי
ראיון עם פאפהג’י - חלק ב
ראיון עם פאפהג’י - חלק א
ספק, פחד ומכשולים
מדע היוגה
שרי ראמאקרישנה פארמאהאמסה
חמש הדרישות מעצמנו להשגת אושר אמיתי
מהאסמאדהי
31 הנחיות של שרי טאילנג סוואמי ברוסית
שנים עשר קווים מנחים
טיהור הלב
האשליה - Maya
שרי סוואמי שיבננדה - מאמר I
Jnana ו-Bhakti
אלמוות מודע
אוסף הכתבים של שרי ראמאנה מהארישי
נצחיות מודעת
שרי ראמאנה מהארישי
שאלות ותשובות עם ס. ייסודיאן

פראניאמה

נשימה

סוואמי ויווקאננדה

ניאנה יוגה

סאי באבא

תנוחות יוגה

מנטרה

בהקטי

האתה יוגה

קרמה יוגה

רג'ה יוגה

ניאנה

קונדליני

צ'קרות

קרמה

מושגים ביוגה

מורים במאה העשרים

וודות

יוגה ומדע

יוגה ומדע

סמאדהי

סוטרות

מאיה

שיטות יוגה

אשטנגה

פלדנקרייז

יוגה לגיל השלישי

בהאדורי

יוגה בהריון

להירי מאהאשיה

ד"ר אודי בילו

יוגה בחינוך המיוחד

אליזבת הייך וסלברג’אן יסודיאן

ד"ר פול ברונטון

גורו

ראמאנה מאהארישי

שרי ראמאקרישנה

פטאנג’אלי מהארישי

שיבננדה

איורוודה

מוות והמשכיות

יוגה לילדים

טָאיטִירִיָה אוּפָּנִישַאד:בריגהו-ואלי
מתוך הספר Essence of Principal Upanishads מאת סוואמי שיבננדה
שיתוף ב: Whatsapp שיתוף ב: SMS
תרגום והסבר : אילה המר
קטע מתוך הבְּרִיגְהוּ-וָאלִי ובו דו-שיח בין בריגהו התלמיד לוָארוּנָה הגורו, אביו.
 
1031. הוא (וארונה) ענה לו (לבריגהו): "המזון, הפראנה, העיניים, האוזניים, המיינד והדיבור הם ברהמן."

1032. והמשיך ואמר לו :" זה אשר מקרבו כל הישויות נולדות; זה אשר כל הנולד  מקרבו חי ומתקיים; זה אשר בעוזבם, לתוכו הם שבים – זה אשר הנך משתוקק לדעת הוא הינו ברהמן."

1033. הוא (בריגהו) קִיים סיגוף.  

1034. בהשלימו את הסיגוף למד כי המזון הנו ברהמן; על כי מהמזון כל הישויות נולדות; למן היוולדן, על מזון הן מתקיימות; ובעוזבן, עם המזון הן מתמזגות.

1035. ביודעו זאת, פנה הוא שוב לוארונה אביו ואמר: "הו, אדון נערץ, למד אותי את ידיעת ברהמן."

1036. הוא (וארונה) אמר לו: "דרך סיגוף, טאפאס, בקש לדעת את ברהמן. הסיגוף הוא ברהמן."

1037. הוא קִיים סיגוף.

1038. בהשלימו את הסיגוף, (בריגהו) הבין כי הפראנה היא ברהמן; על כי מהפראנה כל היצורים החיים נולדים; ולמן היוולדם, מן הפראנה הם מתקיימים; ובעוזבם, עם הפראנה הם מתמזגים.

1039. ביודעו זאת, פנה הוא שוב אל וארונה אביו לדעת עוד ואמר: "הו, אדון נערץ, למד אותי את ידיעת ברהמן."

1040. הוא (וארונה) אמר לו: "דרך סיגוף, טאפאס, בקש לדעת את ברהמן. הסיגוף הוא ברהמן."

1041. בריגהו קִיים סיגוף, ובסיימו הסיק לאחר שקילה והעמקה כי הפראנה (החיים) היא ברהמן. אך לא היה הוא מסופק כלל ועיקר עם ההיסק. חשב הוא כי הפראנה אינה יכולה להיות ברהמן, שכן אין לה אינטליגנציה, היא עצמה תוצאה, קיומה הוא תולדה של סיבה, יש לה התחלה וסוף. וכך פנה הוא שוב אל אביו לקבל ממנו אור נוסף. ואביו שוב ביקש ממנו לגלות זאת דרך סיגוף.

1042. אז הבין בריגהו דרך הסיגוף כי המיינד הוא ברהמן;  על כי מהמיינד כל היצורים החיים נולדים; ולמן היוולדם הם חיים דרך המיינד; ובעוזבם, עם המיינד הם מתמזגים.

1043. ביודעו זאת, פנה הוא שוב אל וארונה אביו ואמר: "הו, אדון נערץ, למד אותי את ידיעת ברהמן."

1044. הוא (וארונה) אמר לו: "דרך סיגוף, טאפאס, בקש לדעת את ברהמן. הסיגוף הוא ברהמן."

1045. הוא קִיים סיגוף.

1046. בריגהו חשב כי המיינד הוא רק איבר או כלי להבנה, שאין הוא מאיר מעצמו, שיש לו התחלה וסוף, ועל כן אין הוא יכול להיות ברהמן, זה שאינו כפוף לסיבתיות. כך פנה הוא שוב אל אביו לקבל הארה נוספת. ומשנתבקש לקיים סיגוף, מילא זאת שוב.

1047. אז הבין הוא כי יֶדע הוא ברהמן; על כי מן הידע כל היצורים החיים הללו נולדו; מן הידע הם חיים ומתקיימים; ובעוזבם, עם הידע, בשנית, הם מתמזגים.

1048. ביודעו זאת, פנה הוא אל וארונה אביו ואמר: "הו, אדון נערץ, למד אותי את ידיעת ברהמן."

1049. הוא (וארונה) אמר לו: "דרך סיגוף, טאפאס, בקש לדעת את ברהמן. הסיגוף הוא ברהמן."

1050. הוא קִיים סיגוף, שוב.

1051. בריגהו מצא כי תגליותיו אינן יכולות לספק לו שביעות רצון מלאה, וכי הידע אינו יכול להיות ברהמן. הוא חשב כי הידע הוא סוכן פעולותיה של הג'יווה, והנהנה מכל פירות הפעולות. אז הוא שוב פנה אל אביו לקבל עוד אור. והעצה שקיבל הייתה שוב לקיים סיגוף.

1052. אז הבין דרך הסיגוף כי האושר הוא ברהמן; על כי מן האושר כל היצורים החיים נולדים; ומשנולדו, מן האושר הם מתקיימים; ובעוזבם, עם האושר הם מתמזגים.

1053. זהו הידע שנלמד על-ידי בריגהו תחת הוראתו של וארונה. הוא מבוסס באֶתֶר הנשגב, בלב. זה היודע זאת מתאחד עם ברהמן. אז יהיה הוא בעליו של המזון, והאוכֵל את המזון.  הוא יתברך בשפע צאצאים, בָּקָר וזוהר רוחני. ויהא מבורך בתהילתו.

 

***

מהארישי בריגהוהטאיטיריה אופאנישאד[1], היא כתב וֵדִי הכלול ביָאג'וּר וֵדָה[2], והחלק העיקרי בה. היא חוברה ככל הנראה במאה השישית לפני הספירה ומורכבת משלושה חלקים (וָאלי) הכתובים במבנה של בתי שיר הכוללים תפילות, הנחיות, הוראות מוסר ואתיקה, הדרכות פילוסופיות ומשלים, שיועדו לתלמידי בתי ספר וֵדִיים קדומים.

הוָאלי השלישי באופנישדה זו הוא הבריגהו-ואלי. הנושא המרכזי בו הוא תיאור תפישת האטמן-ברהמן (האני, הנשמה) והבנת משמעות החיפוש והגשמת מימוש העצמיות וההגעה לשחרור מכבלי העולם.

ידע הברהמן מוסבר כאן דרך דיאלוג בין מורה (וארונה) ותלמיד (בריגהו). בריגהו, בנו של וארונה, נשלח לחוות בעצמו מתוך התבוננות פנימית והתנסות אישית את מהות המעטים - הקושות, המכסים על הנשמה - האטמן, ומגלה לבסוף כי זה שמודט על המזון ועל האוכֵל את המזון כאחד, ורואה בַּכּול אחד, יהא ראוי לצאצאים לרוב, לרכוש גדול, ויממש את גילוי ברהמן, יתאחד עמו ויגשים את ייעוד חייו.

בתיאור זה התלמיד מונחה בזהירות צעד אחר צעד על ידי הגורו, המסייע לו בכל שלב לחדור על-ידי חקר עצמי את כל המעטים, עד הגיעו למצב הגבוה בו הוא כשיר להתאחד עם האטמן.

חמשת המעטים, או הקושות, המכסים על הנשמה הם:

אנאמאיה קושה – מעטה הגוף, המזון
פראנאמאיה קושה – מעטה הפראנה, אנרגיית החיים
מאנומאיה קושה – מעטה המיינד, ההכרה
ויגיאנאמאיה קושה – מעטה הידע
אננדאמאיה קושה – מעטה האושר  


[1אוּפָּאנִישָאדוֹת כתבי הקודש ההינדים העוסקים בפילוסופיה של הוודות. האופאנישאדות הן פירושים או הוספות על הוודות, סופן ותכליתן, ולכן ידועות כוודנטה, 'סוף הוודות'. קיימות מאה ושמונים אופאנישאדות, מתוכן אחת-עשרה הנקראות – העיקריות. על פי המסורת הן הועברו מפה לאוזן (שרוּטי) ולבסוף הועלו על הכתב על-ידי ויאסה.

[2] ודה/וודות – (Veda/s) מילולית: ידע. החלק הקדום ביותר של אוסף כתבי קודש בהינדואיזם (כ-1,700 שנה לפני הספירה), והן הסמכות העליונה לגבי האריים ההינדים (הגזע ההודו-אירופאי). הוודות כוללות את כל היבטי החיים ומלמדות מיהו ומהו ברהמאן וכיצד יש להוקיר ולהעריץ אותו.

על הוודות נאמר כי הן לא נכתבו על ידי בני אדם ועל כן אין בהן פגמים. נהוג להתייחס אליהן כאל דברי אלוהים. על פי המסורת, הוודות נשכחו בעבר הרחוק ו'נראו' שוב על ידי הרישים במהלך מדיטציות, ושוכתבו על ידם.

ויאסה חילק את הוודות לארבעה נושאים: 1. ריג וודה – כתבי קודש אשר נועדו לאיש הדת המדקלם מזמורים שמטרתם להזמין את האלים אל מזבח הקורבן. 2. יאג'ור וודה – פולחנים דתיים ופולחני קורבנות מפורטים. 3. סאמא וודה – לחנים, ברובם פזמוני קודש מהריג וודה. 4. אטהארווה וודה – עוסקת בריפוי ובכשפים. [מתוך הערך 'ודה' במילון מונחי היוגה באתר הבריגהו יוגה]

תגיות: